Allt fler ringer om oro och ångest

Oro för närstående, ensamhet eller osäkerhet kring ekonomin – nu hör många av sig till landets stödlinjer. –Tidigare tog vi emot mellan 10-15 samtal per dag. Nu tar vi emot ungefär 100, säger Karin Schulz vid föreningen Mind som driver stödtelefonen Äldrelinjen. –Det vittnar om att det finns ett behov av att prata.

Fler lyfter på luren i coronatider. Arkivbild.

Fler lyfter på luren i coronatider. Arkivbild.

Foto: Gorm Kallestad NTB scanpix / TT

Hälsa och sjukvård2020-04-19 10:10

Det ringer mycket. Äldrelinjen får samtal från seniorer som funderar över ensamhet eller saknar vänner, barn och barnbarn.

Självmordslinjen, som föreningen Mind också står bakom, får även den många samtal.

– Vi ser en tydlig ökning av samtal. Det är inte alla som oroar sig för att bli sjuka i corona, men det väcker liv i sårbarheten eller andra psykiska besvär som man bär på, säger Minds generalsekreterare Karin Schulz och fortsätter:

– Vi ser en trend med att unga vuxna som sitter hemma – framförallt gymnasieungdomar – som hör av sig och som upplever svårigheter med att vara isolerade, att ha förlorat sociala nätverk och rutiner.

Väcker existentiella funderingar

Coronautbrottet har förändrat livet för många, och landets olika stödlinjer och chattar signalerar samma sak, enligt Ing-Marie Wieselgren, projektledare för Uppdrag Psykisk Hälsa på Sveriges kommuner och regioner (SKR).

– Vi ser en ökad oro, vi ser ökade behov. Alltifrån sjukdom till konsekvenser av pandemin, som isolering, ensamhet, ekonomiska bekymmer – och det här väcker existentiella funderingar.

Projektet Uppdrag Psykisk Hälsa, som syftar till att förebygga psykisk ohälsa och öka tillgängligheten i vården för drabbade, har nu sammanställt en lista med information och råd kring vart man kan vända sig för att få hjälp i samband med covid-19.

Varje vecka håller de aktörer som står på listan gemensamma möten. Allt från hjälplinjer och organisationer till Svenska kyrkan, 1177, myndigheter och kommuner diskuterar situationen tillsammans. De upplever samma sak – att många nu hör av sig för att få stöd, berättar Ing-Marie Wieselgren.

– Alla ser en ökning. Det är fler som hör av sig om sin oro utifrån smitta – och många som hör av sig av om ökad ensamhet, säger hon till TT.

"Skönt att tala med någon"

För några veckor sedan, när coronautbrottet blev ett faktum, startade Röda Korset upp en särskild stödtelefon med anledning av viruset.

Nu svarar volontärer med utbildning i psykologisk första hjälpen på ett jämt flöde av telefonsamtal från oroliga, berättar organisationens rådgivare för krisstöd, Sara Hedrenius.

– Den övervägande delen är människor som har oro kopplad till situationen. En stor del av personerna befinner sig i en riskgrupp, som äldre som sitter i frivillig karantän.

TT: Vad kan ni hjälpa till med?

– Det man kan göra är att hjälpa lugna och stötta, och länka folk vidare om det behövs. Och det kan vara skönt att tala med någon om situationen när man sitter ensam hemma långa stunder.

Fakta: Hit kan du höra av dig

Här är några exempel på stödlinjer och chattar som tar emot samtal från barn, unga, vuxna samt äldre:

• Självmordslinjen, Minds stödlinje som nås via telefon och chatt. Den som svarar vill ge stöd, hopp och motivation till att vilja leva och/eller söka hjälp. Telefon: 90 101 (öppet 06-24) Chatt: (öppet 06-24)

• Jourhavande präst – via telefon, digitalt brev eller chatt. Den som svarar är präst inom svenska kyrkan. För alla åldrar, på svenska och finska. Telefon: Ring 112 och fråga efter Jourhavande präst (öppet 17-08). Chatt (öppet alla dagar 18-00)

• Röda Korsets Stödtelefon vid coronakrisen – för den som känner oro och stress kring Coronakrisen och behöver någon att prata med. Öppen för alla åldrar. Telefon: 0771-900 800 (öppet 12-16)

• Jourhavande medmänniska är en stödlinje som är öppen för samtal alla kvällar och nätter. Telefon: 08 – 702 16 80 (alla dagar 21-06). Chatt (söndag 21-24).

• Äldrelinjen, Minds stödlinje för de som är över 65 och som längtar efter någon att prata med. Telefon: 020-22 22 33 (öppet vardagar 8-19, helger 10-16)

• Bris – Nationell stödlinje dit alla barn och unga upp till 18 år kan vända sig via mejl, telefon eller chatt för stöd från en kurator. Telefon 116 111 och chatt (öppet vardagar: 9-12 och 14-21 helger: 14-21).

• Trygga Barnen har en telefonlinje och snapchat för de upp till 25 år och som vill ha stöd om någon i familjen har problem med alkohol, droger eller mår psykiskt dåligt. Telefon: 070-47 77 910 (öppet dagtid)

• TRIS, Tjejers rätt i samhället – nationella jourtelefon för den som känner sig begränsad av familj eller släkt, eller utsätts för hot eller våld. Telefon: 0774-40 66 00 (vardagar 9-17)

• Jourhavande kompis är en chattjour för barn och unga upp till 25 år. Språk: Svenska och engelska, öppet vardagar 16-22, helger 14-20.

• Föräldralinjen är Minds stödtelefon för den som funderar över sin föräldraroll eller är orolig för egna barn eller ett barn i sin närhet. Telefon 020-85 20 00 (vardagar 10-15, samt torsdagar 19-21)

• Anhörigas Riksförbunds Anhöriglinje för den som behöver råd och stöd i sin situation som anhörig. Telefon: 0200-239 500 (måndag-tisdag, torsdag-fredag 10.00–12.00, 13.30–15.00, onsdag 19.00–21.00)

Källa: SKR:s Stödlista: Psykisk hälsa i kristid

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!