Att det var rusning efter smärtstillande och febernedsättande i början av året missade nog ingen. Hos nätapoteket Apotea sköt sökningarna på värktabletter i höjden i mars och försäljningen av paracetamol ökade med 80 procent för hela året.
– Det fanns ingen medicinsk orsak utan snarare var en form av ångesthantering, säger Apoteas vd Pär Svärdson.
Munskydd storsäljare
När TT frågar de stora apotekskedjorna om pandemiårets bästsäljare är det relativt ovanliga produkter, som munskydd och visir, som står för den allra största ökningen.
– Tidigare fanns kanske munskydd på hälften av apoteken. Det vi sålde på ett helt år tidigare sålde vi på bara några dagar förra året, säger Magnus Frisk, presskontakt på Apoteket.
Hos Apoteket Hjärtat ökade försäljningen av munskydd med hela 18 000 procent.
Hos Apotea har försäljningen av preparat mot stress, oro och ångest ökat med nästan 600 procent.
Även vitaminer och kosttillskott sålde mer än vanligt. Medierapporter i slutet av 2020 om studier som antydde att D-vitamin skulle kunna ge visst skydd mot covid-19 gjorde också tydligt avtryck i försäljningen. Hos Apoteket ökade den med 50 procent.
Mindre antibiotika
Handspriten var en annan storsäljare och vår nyfunna renlighet i kombination med att vi höll avstånd och jobbade hemma återspeglade sig i att vi inte blev lika sjuka. Försäljningen av läkemedel mot magsjuka och diarré minskade, precis som förkylningspreparat och lusmedel.
– Man skulle kunna säga att vi svenskar är friskare nu, mitt i en pandemi, även om det känns lite paradoxalt, sammanfattar Linda Wakeham PR-Manager på Kronans apotek.
Det märks också bland de receptbelagda läkemedlen där antibiotika minskat markant.
– Om man ska hitta någon positiv effekt av pandemin är det kanske det, för antibiotikaanvändningen är något man länge velat få ner, säger Magnus Frisk på Apoteket.
2020 stannade vi hemma och något som sålde mindre bra var reserelaterade läkemedel. Preparat mot åksjuka och illamående minskade när långresorna uteblev, precis som vaccin mot vanliga turistsjukdomar.
Det var inte bara resorna vi drog in på utan även kontakten med andra människor. Och om du ändå inte träffar någon – vem bryr sig om hur du ser ut? Apoteket Hjärtat noterar att försäljningen av makeup sjunkit under året.