Elevorganisation välkomnar regeringens besked

Välkommet och efterlängtat – men något som borde ha skett tidigare. Från flera håll applåderas beslutet om viss öppning för traditionell klassrumsundervisning i gymnasieskolan.

Beskedet om viss återgång till klassrumsundervisning väcker oro. Arkivbild.

Beskedet om viss återgång till klassrumsundervisning väcker oro. Arkivbild.

Foto: Pontus Lundahl/TT

Hälsa och sjukvård2021-01-21 10:00

Ungdomsorganisationen Sveriges elevkårer med medlemmar på landets gymnasieskolor gör nu tummen upp.

Det lättar en oro som funnits hos flera medlemmar, kommenterar ordförande Josefine Fälth.

– Man upplever att man lärt sig sämre under distansundervisning och haft det svårare. Elever har känt att man haft lite stöd från lärarna och det brister i tydlighet, säger hon.

Bättre arbetsmiljö

Ur arbetsmiljöperspektiv, att i stället sitta hemma för i skolan, har också påverkat negativt enligt Josefine Fälth:

– Det handlar om självdisciplin och känna motivation. Sedan upplevs att det inte blir så stor variation. Först är det skoldag hemma, sedan ska läxorna göras på samma plats.

Även Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) anser det vara ett välkommet besked, om än något sent.

– Den bästa undervisningen sker på plats på skolan. Med det här beslutet kan fler få plats och till exempel årskurs 3 på gymnasiet är nu inne på sin tredje termin med hel- eller distansundervisning och hos dem är det därför särskilt välkommet, säger Maria Caryll, chef för utbildningssektionen hos SKR.

– Sedan tycker vi att beskedet kommer sent och ställer jättehöga krav på rektorer och huvudmän att snabbt ställa om.

SKR ser samtidigt positivt på att beskedet nu sträcker sig fram till och med den 1 april även om man lyfter att det finns fortsatta utmaningar.

Lärarfack negativt

Hos Lärarnas Riksförbund är det däremot mera negativt.

– Det finns inte stöd för detta i lärarkåren, visar våra mätningar bland medlemmarna. En klar majoritet vill fortsätta med distansundervisning, säger Åsa Fahlén, ordförande i Lärarnas Riksförbund (LR).

Förbundet har en majoritet av gymnasielärarna som medlemmar.

Åsa Fahlén säger att det finns en stor medvetenhet om att eleverna har behov av att få komma till skolan.

– Det finns inga som är mer medvetna om det än lärarna. Men vi är inne i en pandemi och smittspridningen får inte öka. Hälsan måste gå först. Vi har ju sett att smittspridningen är större bland högstadielärarna som varit mer på plats i skolan än gymnasielärarna. Och att möta äldre elever är en större risk än att möta yngre elever, säger Fahlén.

Hon ser tydliga risker med en ökad andel klassrumsundervisning:

– Risken är att undervisningen blir ännu mer lidande om smittspridningen ökar. Blir fler lärare sjuka äventyras ju även distansundervisningen, säger Fahlen.

Stort ansvar

Lärarförbundet betecknar dagens besked som i grunden positivt.

– Om smittläget medger en successiv återgång till närundervisning är det positivt. Men ett jättestort ansvar faller på huvudmännen att lyssna på och följa regionernas smittskyddsrekommendationer. Det har varit lite si och så med det, säger förbundsordförande Johanna Jaara Åstrand.

Ansvaret vilar också tungt på huvudmännen att ha en säker arbetsmiljö, fortsätter hon.

– Det är ju inga skolor som pandemianpassats. Lokalerna är fortsatt trånga, säger Johanna Jaara Åstrand.

Fakta: Minst 20 procent av tiden i skolan till att börja med

Från och med den 25 januari och fram till och med den 1 april gäller en rekommendation om delvis distansundervisning för gymnasiet.

Folkhälsomyndigheten rekommenderar att maximalt 80 procent av undervisningen ges i form av distansundervisning. Omvänt bör varje elev ges minst 20 procent undervisning i skolan.

Om smittläget tillåter kan andelen närundervisning (undervisning i skolan) stegvis öka, dock inte till 100 procent. Fram till och med den 1 april är rekommendationen att minst 20 procent av undervisningen sker på distans.

Denna flexibilitet bör huvudmännen utnyttja baserat på det aktuella regionala eller lokala smittspridningsläget

Vissa elever är fortsatt undantagna från distansundervisning: elever på introduktionsprogrammen och elever som i övrigt är sårbara för distansundervisning. Undantag gäller också för elever som behöver undervisning i praktiska moment och elever som behöver komma till skolan för att skriva prov.

Källa: Folkhälsomyndigheten

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!