Många är oroliga för att de eller deras familjer ska bli allvarligt sjuka av viruset eller till och med dö. De mår dåligt av inställda fritidsaktiviteter och saknar sammanhang och struktur. Många barn lider också av sömnsvårigheter och skoltrötthet.
Distansundervisningen gör att det är svårare att hänga med och flera uttrycker oro för att de inte lär sig tillräckligt, vilket i förlängningen skapar stress för betyg och för framtidsutsikter.
"Det är ett år av barndomen som sätts på paus. Det finns en enorm frustration hos många barn", säger Helena Thybell, generalsekreterare på Rädda Barnen, i ett pressmeddelande.
Rädda Barnen anser att regering, myndigheter och skola behöver göra en kartläggning av barns behov och titta på vilka som i första hand har ett akut behov av att vara i en skolmiljö.
Man föreslår också uppsökande elevhälsovård, där skolpersonal regelbundet tar kontakt med varje enskild elev och frågar hur de mår.