Facebook riktar in sig på barnen

Instagram för tolvåringar blir snart verklighet om mediejätten Facebook får som man vill. Vi ska göra det tryggt för dem, säger Facebookchefen, men kritiker anser att planerna bör skrotas.

Det digitala sociala livet är inte avskilt från det övriga sociala livet. Föräldrar behöver hjälpa sina barn att navigera bland sociala medier, anser internetforskaren Elza Dunkels. Arkivbild.

Det digitala sociala livet är inte avskilt från det övriga sociala livet. Föräldrar behöver hjälpa sina barn att navigera bland sociala medier, anser internetforskaren Elza Dunkels. Arkivbild.

Foto: Isabell Höjman/TT

Hälsa och sjukvård2021-05-29 20:28

Kampen om de riktigt unga användarna på sociala medier blir allt hårdare. Instagram, Snapchat och Tiktok är bara några av plattformarna som lockar en betydligt yngre skara. Nyligen öppnade Tiktok, videoappen som är speciellt populär bland unga tonåringar, kontor i Sverige.

Facebook jobbar sedan en tid tillbaka på en version av Instagram för barn under 13 år, som är den nuvarande åldersgränsen för att få använda sociala medier-plattformen.

Planerna har kritiserats i bland annat USA där underskrifter mot utvecklingen börjat cirkulera. Även amerikanska senatorer har uppmanat Facebook att skrota planerna. Kärnan i kritiken är att tjänsten är onödig och potentiellt skadlig för ungas mentala hälsa.

Sam Rihani, Sverigechef för Facebook, förstår oron men säger att den är delvis missriktad:

– Det handlar inte om att skapa ett behov. Barnen är redan på olika tjänster online. Det handlar snarare om hur vi kan göra det tryggt för dem.

"Behovet finns"

Han får medhåll av Elza Dunkels, internetforskare och docent i pedagogiskt arbete vid Umeå universitet:

– Jag är helt övertygad om att behovet finns. Som det är nu är det bara den egna uppfinningsrikedomen eller vårdnadshavares uppmärksamhet som hindrar barn från att vara på plattformarna.

Enligt Dunkels behöver diskussionen om sociala medier och barn generellt nyanseras.

– Sociala medier i sig är inte dåligt, som det ibland har en tendens att låta som när man pratar om sådant här. Vi har ett behov av att vara sociala. Vi kan jämföra det med mat, som ju fyller ett behov vi alla har. Det handlar snarare om hur vi äter än att vi äter som kan vara problematiskt.

Stöd från vuxna

Enligt Dunkels är det varken enklare eller svårare än att barn behöver en hjälpande hand av vuxna för att förstå sammanhangen i sociala medier.

– Forskningsläget visar att nätvana barn har lättare att söka hjälp, men också att de undviker fler risker och att om något händer så rinner det lättare av dem. De har lättare att förstå att det inte var mitt fel att en äcklig gubbe hörde av sig för att jag lade ut en bikinibild, säger han.

Sam Rihani understryker att ett speciellt Instagram för barn är något som fortfarande är i utvecklingsstadiet.

– Vi kan absolut inte göra jobbet ensamma. Vi behöver ta hjälp av experter inom barns säkerhet och trivsel och se till att vi kan göra något som är tryggt för barnen.

Han poängterar också att en framtida plattform kommer att vara fri från annonser.

– Det här har inget med framtida intäkter att göra, det handlar bara om att erbjuda möjlighet till bra interaktioner för barnen inom intressen som de har, som är tryggt att använda för barnen och där föräldrarna har kontroll, säger han.

Skärmtid

För föräldrar uppstår ofta diskussionen om skärmtid med barnen, något som Rihani är medveten om.

– Jag har själv barn, så absolut. Skärmtid i sig är inget negativt, det handlar om vad du fyller den med. Planlöst skrollande mår ingen bra av, men är det ett intresse eller saker man bryr sig om kan det vara bra.

Elza Dunkels uppmanar alla, speciellt föräldrar, att försöka se helhetsperspektivet.

– Jag tycker absolut att Facebook har ett ansvar här. Och det är viktigt att det blir på riktigt och inte ytliga lösningar som bara låter bra. Men det finns inget vetenskapligt bevisat samband mellan sociala medier och psykisk ohälsa. Snarare finns ett samband mellan ohälsa och nedskärningar i välfärden. Vuxna behöver förstå att det här inte är kopplat till internet utan mer till livet. Risken är annars att vi skjuter bort det till att enbart handla om sociala medier.

Fakta: Instagram

Instagram är en app för mobilen där användare i huvudsak delar med sig av bilder och videoklipp till andra användare. Tjänsten har existerat sedan 2010 och köptes 2012 av Facebook. Sedan dess har Instagram blivit ett av världens största sociala medier, där kändisar, politiker och idrottsstjärnor har miljontals följare.

Appen finns tillgänglig på 32 språk och användarna har tillsammans laddat upp miljarder bilder genom åren.

Instagram har kritiserats bland annat för att inte göra tillräckligt för att ta bort hatiska, rasistiska eller sexistiska inlägg.

På senare år har även frågor om integritet och dataskydd varit förekommande.


Fakta: EU-granskning

I fredags meddelade EU-kommissionen att man kräver svar på hur Tiktoks affärsmetoder lever upp till lagens krav när det gäller dold marknadsföring och reklam riktad mot barn. Konsumentverket inleder i samband med det en granskning av bolaget där man bjuder in Tiktok att svara på en rad frågor om hur bolaget ska möta sina användare.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!