Färre ringer Vårdguiden om covid-19

Det är fortfarande fler än normalt som ringer 1177 Vårdguidens sjukvårdsrådgivning i landets tre största städer, men samtalen om coronaviruset har blivit avsevärt färre i april jämfört med mars, rapporterar SVT Nyheter.

Hälsa och sjukvård2020-04-28 03:47

Det är fortfarande fler än normalt som ringer 1177 Vårdguidens sjukvårdsrådgivning i landets tre största städer, men samtalen om coronaviruset har blivit avsevärt färre i april jämfört med mars, rapporterar SVT Nyheter.

Som mest kom det in mellan 5 000 och 9 000 samtal dagligen till Vårdguidens särskilda "coronalinje". I dag har det sjunkit till runt 1 500 samtal om dagen.

Samtidigt har de tre storstadsregionerna utökat personalen på telefontjänsten och väntetiderna har gått ner kraftigt.

– På den vanliga telefonlinjen tar det i snitt tre minuter att komma fram i dag, jämfört med 16 minuter i mars. På coronalinjen ligger snittet i dag på 30 sekunder, säger Björn Arkinger, ansvarig chef för 1177:s telefontjänst i Stockholm till SVT.

I Västra Götalandsregionen är den genomsnittliga väntetiden på den vanliga linjen i dag omkring 15 minuter, jämfört med en till två timmar i mars.

Likadant ser det ut i Skåne, där var väntetiden som värst 2,5 timmar, men ligger i dag på runt 20 minuter.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!