Både privatpersoner och personal kan larma Ivo (Inspektionen för vård och omsorg) om något är fel. Till exempel genom så kallade lex Sarah- eller lex Mariaanmälningar eller mejl.
Förra året ökade anmälningarna med nästan en fjärdedel, till drygt 9 000 stycken jämfört med runt 6 800 året innan.
– Det har säkert en koppling till pandemin. Antalet ärenden som rör endast hälso- och sjukvård har mer än fördubblats och en stor del av ökningen kan förklaras i ärenden som är relaterade till covid-19, säger Patrick Barringer.
"Fortsatt oroliga"
En stor andel av anmälningar handlar också om äldreomsorgen som varit hårt drabbad av coronasitutationen.
– Anhöriga är oroliga, har varit oroliga och är fortsatt oroliga.
Men Ivo går inte vidare med alla inkomna anmälningar – långt därifrån. Trots ett ökat antal ärenden minskade både antalet och andelen ärenden som lett till granskning. Endast 9 procent ledde till fortsatt tillsyn från Ivo io fjol, jämfört med 19 procent året före.
– Vi får prioritera hela tiden, men utifrån rådande pandemiläge behöver vi också samla riskerna för att få en större träffsäkerhet som gör att vi räcker till, säger Patrick Barringer.
Färre granskningar
Enligt Ivo har myndigheten arbetat mer "riskbaserat" genom att använda information från flera olika anmälningar, tips och källor för att sedan göra färre men bredare granskningar.
– Vi behöver göra avvägningar i varje enskilt fall, men även agera på de större och samlade riskerna som vi ser, som berör väldigt många personer och där vi ser att man inte tillgodoser en god och säker vård, säger Patrick Barringer.