SOS Alarm började förbereda sig för en eventuell viruskris redan den 28 februari och sedan dess har samtalen till dessa två nummer ökat stadigt.
Anders Fredriksson, chef för SOS Alarms krisorganisation, säger att det framför allt är mycket samtal till 113 13.
– I normalfallet har 113 13 kanske 30 samtal per dygn, men runt den 12 och 13 mars gick vi upp till 35 000 samtal. Senaste veckan har det fallit och vi ligger nu runt 16 000 samtal.
De senaste dagarna har även samtalen till larmnumret 112 blivit fler.
– Vi märker att det är en ökad oro i samhället och att man ställer frågor. Men vi märker också att andelen med infektionsrelaterade ärenden som skulle kunna vara misstanke om covid-19 ökar och där det föranleder någon form av vårdresurs eller ambulans, säger Anders Fredriksson.
Han bedömer att SOS Alarm är rustat för att kunna hantera alla samtal även om situationen förvärras. Men för att det ska bli hanterbart är det viktigt att alla använder rätt nummer vid rätt tillfälle.
– Behöver man information så ringer man 113 13. Behöver man sjukvårdsrådgivning eller information om vart i vården man ska vända sig är det 1177 som gäller.
– Men är man i någon form av nödsituation och är sjuk eller har akuta symtom med andningssvårigheter så ringer man 112, säger Anders Fredriksson.