Agneta Magnusson fick tipset om att Söderledskyrkan under coronakrisen gratis hjälper personer som är över 70 år med inköp av mat och medicin av sin biståndshandläggare i Farsta stadsdelsförvaltning.
– Det har fungerat jättebra, säger Agneta Magnusson, som i övrigt inte påverkas så mycket av att det är coronatider.
– Jag lägger pussel och läser. Och en gång i veckan är vi fyra damer som går ut och går, och har med oss fika. Jag behöver inte så mycket sällskap, säger hon.
Hade tid över
Inköpshjälpen kom i gång snabbt sedan Folkhälsomyndigheten hade konstaterat att det är en pandemi som härjar och att äldre personer bör begränsa sina sociala kontakter.
– Jag är jätteglad att kyrkan kan göra det här, säger Hannes Hellgren, samordnare för seniorverksamheten i stadsdelen.
Han har kontakt med många äldre och biståndshandläggarna i förvaltningen, som hör av sig när någon behöver hjälp. En del av de som vill ha hjälp kommer också från Äldre direkt i Stockholms stad.
När pandemin var ett faktum ringde Hannes Hellgren Söderledskyrkan, som snabbt nappade på uppdraget. Nu är diakonerna, prästerna, organisterna, städarna, husmödrarna, administratören och vaktmästaren involverade i inköpen.
– Vi har dragit ner på en del av vår öppna verksamhet på grund av risken för smittspridning så vi hade tid över och det är klart att vi vill hjälpa till med det vi kan, säger diakonen Katija Smalliakowa.
Inköpshjälpen ligger också i linje med den avsiktsförklaring som Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, (MSB) och Svenska kyrkan har gett.
Privatpersonen Thomas Bartsch är till vardags klottersanerare, men ville också hjälpa till och nu har han fått ansvaret för medicininköp.
– Det är bra att det bara en person som ska sköta allt med fullmakter och legitimationer. Det är ett viktigt uppdrag, säger Hannes Hellgren.
Personlig kontakt
När inköpshjälpen skulle starta ringde han runt till mataffärerna i området för att se om någon av dem kunde tänka sig att erbjuda inköp mot faktura, för att undvika kontanthantering. ICA Bomben i Hökarängen sade ja.
– När det kommer svåra tider måste man kunna anpassa sig. Jag tycker synd äldre som har svårt att lösa handlingen och det har gått bra. Jag tvivlar inte en sekund på att jag kommer att få betalt, säger butiksägaren Mathias Kjellgren.
I butiken plockar diakonen Lena Ljungström och administratören Pia Eriksson snabbt ihop citroner, äpplen, bearnaisesås och de andra varor som de äldre ringt och sagt att de vill ha. Det går fint tills Pia Eriksson upptäcker att det inte finns någon fläskkarré i bit, som en av de äldre beställt.
Lena Ljungström plockar då upp sin mobiltelefon och ringer hem till kunden och frågar om det går lika bra med skivad fläskkarré.
– Många äldre är jättenöjda. För dem fungerar det här mycket bättre än om de skulle handla online. Dessutom får de en pratstund när de ringer och berättar vad de vill ha, säger Hannes Hellgren.
Lena Ljungström nickar instämmande.
– Vi har fått många nya vänner under här tider. Jag har aldrig fått så många middagstips som nu, säger hon.