– Jag blir inte förvånad, men det är klart att jag blir bedrövad av att läsa den här rapporten. Coronapandemin har ju drabbat hela det svenska samhället, men barn och unga som är utsatta har drabbats extra hårt.
Rapporten från Barnens rätt i samhället visar att skolan är en skyddsfaktor som många barn blev utan när gymnasieskolor och många högstadieskolor övergick till distansundervisning. Det har lett till stress över studier, känslor av kontrollförlust och minskade sociala relationer, enligt Bris.
TT: Vilken hänsyn tycker du att regeringen har tagit till barnen i sina beslut?
– För regeringen har det varit viktigt att sträva efter att skolorna ska vara öppna i så stor utsträckning som möjligt. Skolorna ska vara det sista som stängs och det första som öppnas. Skälet är förstås att det är viktigt för barn och unga att gå till skolan för att lära sig mycket men också för trygghet och en bra vardag, säger Anna Ekström.
"Det är en klen tröst"
TT: Så du tycker att ni har tagit ganska stor hänsyn till barnens situation?
– Ja, jag tycker det är väldigt bra att vi har kunnat hålla skolorna öppna i så stor utsträckning som vi har kunnat i Sverige. Det är en klen tröst, men hade vi gjort som många andra länder och hållit skolorna stängda i större utsträckning, så hade läget varit ännu sämre. Men det är som sagt en klen tröst.
TT: Hade man kunnat hålla skolorna öppna ännu mer?
– Det är nästan omöjligt att svara på. Det hör väl till de saker som får utvärderas, men från regeringens sida har strävan varit att hålla skolorna öppna i så stor utsträckning som möjligt. Och där har också Folkhälsomyndigheten varit väldigt tydlig med att det varit väldigt viktigt att hålla skolorna öppna, men samtidigt i en pandemi så kan man vara tvungen att använda sig av distansundervisning.
Anna Ekström framhäver att Skolverket fått i uppdrag att utvärdera distansundervisningen under pandemin. Hon är inte främmande för att skjuta till mer pengar till elevhälsan framöver och säger att samhället måste ge eleverna det stöd de behöver.
"Känner stort ansvar"
TT: Vad känner du för ansvar för den uppkomna situationen och att många elever mår så dåligt?
– Jag känner ett mycket stort ansvar. Under hela pandemin har frågan om skolorna varit en mycket svår fråga där vi hela tiden har hanterat stora intressen: det stora intresset av att vi håller smittspridningen nere, men också att skolorna i så stor utsträckning ska vara öppna. Och det har varit en svår uppgift för många som arbetar i skolans värld.
TT: Finns det något utrymme för självkritik?
– Den här rapporten är en viktig pusselbit, men jag vill avvakta med att göra bedömningar om vad som var rätt och vad som var fel tills det underlaget finns, säger Anna Ekström.