Flera medier har på senare tid rapporterat om unga som skadas fysiskt och psykiskt under sex. Både Svenska Dagbladet och Aftonbladet har lyft fram vittnesmål från barnmorskan Katarina Svensson Flood om unga som ställer upp på "hårt sex" för att de upplever att det förväntas av dem.
Svensson Flood lyfter fram bristfällig sexualundervisning som ett av huvudproblemen. Både hon och flera unga som tidningarna pratat med berättar att många unga lär sig om sex från porr.
– Internet gör allt så mycket mer tillgängligt och till stor del är det som förr var våldsporr, mainstream i dag. Gränserna flyttas fram, säger Svensson Flood till SvD.
Mer utbildning för lärare
Nu beslutar regeringen om att införa nya examensmål i lärarutbildningen för att alla lärare som examineras ska ha rätt kompetens att undervisa i "sex och relationer", som ämnet döps om till.
– Det finns ungdomar som i dag besöker ungdomsmottagningar som fått både psykiska och fysiska skador av att man har haft för hårt sex, inspirerat av porrindustrin, så ska det inte vara. Det är viktigt att unga får en samlad och rimlig bild av sex och relationer och jag vill att man ska få den från skolan, inte från porrindustrin, säger Matilda Ernkrans (S), minister för högre utbildning och forskning.
En av anledningarna till att arbetet med det nya kursmålet startade är att det i en granskning från Solinspektionen framkom att många lärare tycker det är svårt att undervisa i sexualkunskap och lärarna efterfrågade mer utbildning.
Effekt om sex år
– Sexualundervisningen finns med i olika kurs- och läroplaner i skolan. Vi är noga med att det här är en viktig kunskap för alla lärare, man behöver kunna ta samtalen med barn och unga om sexualitet, relationer och identitet, säger Matilda Ernkrans.
Förändringen innefattar alla lärare, från förskoleklass och uppåt och börjar gälla från höstterminen 2021. Eftersom lärarutbildningen är fem år kommer det alltså dröja sex år innan de lärare som utbildats med det nya examensmålet når skolorna.
– Det är klart att det här kommer också fortsatt kräva insatser för de lärare som redan finns i skolan. Där har skolverket ett uppdrag och det finns kompetensutveckling att få via dem, men även arbetsgivarna har ansvar att ge lärarna den fortbildning de behöver, säger Matilda Ernkrans.