– Vi vet att Trump flera gånger har använt Sverige som ett exempel, men vi har inte sett att det har förändrat bilden av Sverige. Att förändra bilden av ett land tar väldigt lång tid, säger Madeleine Sjöstedt, generaldirektör för Svenska institutet.
Svenska institutet följer just nu den internationella rapporteringen om Sverige kopplat till coronapandemin på flera språk. Men hon poängterar att Sverige trots allt har ett grundmurat högt förtroende.
– Vi ligger väldigt högt i olika index. Man kan föreställa sig att det leder till att man vill använda Sverige som något slags motpol.
"Under hård press"
Att nämna och kommentera Sverige handlar snarare enligt experterna om att Trump är hårt pressad på hemmaplan.
– Jag tror att det handlar mer om Trump än om Sverige. Det är ett sätt för honom att rikta strålkastarljuset där det inte hamnar på de problem som han brottas med, säger Svante Werger, strategisk rådgivare på Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB).
Dag Blanck, chef för Svenska institutet för Nordamerikastudier vid Uppsala universitet, håller med.
– Han är under hård press från näringslivet och högerkrafter i USA att mjuka upp de strikta reglerna från den sista april. Annars menar de att ekonomin aldrig kommer tillbaka, säger Dag Blanck.
Vill visa kraft
Enligt Blanck har Trump behov av att kunna peka på hur bra det gått för USA till skillnad från i andra länder.
– Det är där Sverige kommer in. Han vill visa alla att han agerade kraftfullt och vidtog de åtgärder som behövdes, medan Sverige sticker ut, som det enda landet i västvärlden som inte har så strikta lock down-regler. Här är ju fortfarande restauranger öppna och folk flanerar i solen.
Svante Werger på MSB bedömer att Trumps uttalanden har ganska liten betydelse för förtroendet för Sverige internationellt sett.
– Det handlar inte om att aktivt försöka påverka bilden av Sverige eller det svenska arbetet, säger han.
Bilden kan förändras
Däremot finns det enligt Dag Blanck risk för att utgången av pandemin kommer att påverka förtroendet för Sverige internationellt.
– Vi får se när det är över och man gör utvärderingar. Går det illa i Sverige, hur man nu vill definiera det, kommer förtroendet att få sig en törn. Men om det går bättre i Sverige än i andra länder kommer den svenska modellen att framstå som klok.
Madeleine Sjöstedt på Svenska institutet tycker att det är svårt att sia om Trumps uttalanden kommer att få någon effekt på Sverigebilden på sikt, men är inne på samma linje som Blanck – det kommer att visa sig i efterhand.
– När den här hemska pandemin är över får vi se vem som gjorde rätt och vem som gjorde fel och om det påverkat bilden av Sverige. Men traditionellt sett tar det väldigt lång tid att påverka ett lands varumärke och Sveriges är väldigt, väldigt starkt.