Med coronapandemin fick hela gymnasieskolan snabbt ställa om till distansundervisning. Trots nära noll förberedelsetid fungerar undervisningen överlag ändå bra, mycket tack vare lärarnas engagemang, enligt de drygt 100 skolhuvudmän och skolor som svarat på Skolverkets frågor. Rapporten ger ingen heltäckande bild, men sannolikt en hyfsad fingervisning om vad som diskuteras ute på skolorna.
Samtidigt finns oro för att upplägget inte håller hur länge som helst. Kvaliteten på undervisningen blir lidande.
– Det fungerar nu, både lärare och elever har anpassat sig. Men det man flaggar för är att det kan komma en dag då orken tryter hos både lärare och elever, säger Skolverkets generaldirektör Peter Fredriksson till TT.
Besöker skolan
Det finns också en oro för att inte räcka till för de mest behövande eleverna, de som behöver extra stöd i undervisningen eller stöttning i en mentalt eller socialt påfrestande situation.
– Vi vet att vi har problem med likvärdighet i skolan och det finns det anledning att tro att den bristande likvärdigheten kan förstärkas under denna period, säger Peter Fredriksson.
En del av skolorna försöker lösa problemet genom att låta de stödbehövande eleverna besöka skolan för att få träffa lärare eller elevhälsan.
– Utifrån ett elevperspektiv är det bra. Skolorna vet att de flesta elever klarar distansundervisning, men de vet också att en del elever behöver ha något extra och har löst det genom att låta dem ha tätare kontakt med skolan, säger Peter Fredriksson.
Praktikplatsen stängd
Det kanske största orosmolnet gäller yrkeseleverna praktik (APL). För en del elever har praktiken omöjliggjorts då den aktuella arbetsplatsen har stängt, av ekonomiska orsaker eller smittspridningsskäl.
– Detta måste hanteras på sikt. En av anledningarna till att vi gjorde uppföljningen var just att få syn på problem som är så omfattande att de i slutändan måste tas om hand på politisk nivå. Det är inte ett problem en enskild skola eller en enskild huvudman kan lösa, säger Peter Fredriksson.
Praktikfrågan är särskilt viktig för avgångseleverna som snart lämnar gymnasieskolan. För avgångseleverna är det också särskilt viktigt att få visa sina kunskaper, så att de kan få sin gymnasieexamen. De nationella proven har ju redan dragits in denna termin.
– Där finns det olika lösningar. Det pågår ett erfarenhetsutbyte där lärare hittar olika former för hur eleverna kan visa sina kunskaper på distans. Men det är bara regeringen som kan se över förordningen som reglerar distansundervisningen, och eventuellt möjliggöra att elever kan komma till skolan och bli examinerade, säger Peter Fredriksson.