Andra europeiska länder har gått betydligt längre än i Sverige med att stänga skolorna. Men att i stället undervisa på distans innebär stora svårigheter för att tillgodose behoven för elever som har det svårt i skolan, enligt Specialpedagogiska skolmyndigheten.
– Det har varit jättesvårt runt om i Europa, så vi har varit positiva till att vi inte har stängt våra skolor. Sverige skiljer sig väldigt radikalt. Vi har inte stängt grundskolan, och när vi stängde våra gymnasieskolor höll vi fortfarande gymnasiesärskolor öppna, säger Elisabeth Högberg, nationell koordinator på Specialpedagogiska skolmyndigheten.
"Barn har mått dåligt"
Flera europeiska länder samarbetar inom ett nätverk för att hitta lösningar på hur man bäst stöttar elever med till exempel inlärningsproblem, koncentrationssvårigheter eller bristande språkkunskaper. Det har visat sig vara svårt.
– Undervisningen har inte hållit samma kvalitet och många barn har mått väldigt dåligt. De har tappat rutiner som skolan vanligtvis innebär, säger Elisabeth Högberg som representerar Sverige i nätverket.
Mycket tyder på att den svenska strategin att inte stänga skolor i lika hög grad har varit positiv för elever med funktionsnedsättningar.
– Min tolkning blir ju att det är så. Jag tror att det har varit väldigt bra för den här målgruppen och det finns ju en anledning till att vi hållit gymnasiesärskolan öppen på grund av det. Det är en väldigt sårbar grupp, säger Elisabeth Högberg.
Föräldrar får undervisa
Även Skolverket menar att den svenska strategin är bättre för elever med svårigheter.
– Det skulle jag absolut vilja påstå. Skolan har en otroligt viktig uppgift att fånga upp elever på ett sätt som är svårt att göra på distans, säger Ulrika Lundqvist, chef på Skolverkets enhet för riktade insatser.
Men trots öppna skolor har Sverige också upplevt problem med hög sjukfrånvaro, både bland pedagoger och elever. Det gör det svårare att upprätthålla stöd och anpassningar.
– Vi får rapporter från skolor och föräldrar som tycker att det är svårt att hantera situationen för elever som är i behov av särskilt stöd. I flera fall får föräldrar ta över undervisningen, men det är skolans ansvar, säger Ulrika Lundqvist.