Statsepidemiologen gör ungefär samma resa som Greta Thunberg gjorde i fjol, då hon som en förhållandevis okänd 16-åring seglade upp som tredje mest omnämnd i svenska medier 2019 (i år hamnar hon på 17:e plats). Likt Thunberg slås Anders Tegnell endast av statsminister Stefan Löfven och USA:s president Donald Trump.
– Han gör nästan en "copy paste" på Greta Thunberg förra året, och går från ingenting till att bli inte bara Sverigekändis utan nästan världskändis, säger Sofia Cottman, medieanalytiker på Retriever.
Mätningen från Retriever, som genomförs årligen i samarbete med TT, visar att statsepidemiologen omnämndes i nästan 55 000 artiklar och inslag i svenska medier under pandemiåret 2020.
Ansiktet utåt
– Uppseendeväckande med just Sverige är att Tegnell har varit det verkligt tydliga ansiktet utåt för Sveriges coronastrategi och synts mycket mer än vad Stefan Löfven gjort i coronafrågan. Det är väldigt annorlunda mot de andra nordiska länderna, där statsministern eller presidenten har varit den tydliga mediala frontfiguren, säger Sofia Cottman.
Folkhälsomyndighetens pressträffar har varit drivande för att sätta Tegnell i rampljuset.
– De var ju varje dag och genererade flera 100 artiklar dagligen. I mars och april fanns toppar med 500 artiklar om dagen som han syntes i.
Med drygt 136 000 omnämnanden under 2020 tar Donald Trump överlägset förstaplatsen före Stefan Löfven, som omnämndes drygt 61 000 gånger. Men Sofia Cottman trodde nästan att amerikanen skulle ges ännu större utrymme.
– Det är ändå valår och jag trodde kanske han skulle synts ännu lite mer. Å andra sidan syns han ju så otroligt mycket och det finns kanske gränser för hur mycket man kan pressa in honom.
Pandemin slår rekord
Fjolårets toppämne klimatfrågan bevakades under 2019 med drygt 140 000 artiklar eller inslag. Den siffran ter sig oansenlig i förhållande till årets etta – coronapandemin – som slår alla tidigare rekord med sina drygt 1,6 miljoner artiklar och inslag.
– Det finns inget som tidigare har fått så här mycket uppmärksamhet. Men det är klart, det genomsyrar allt, så det blir egentligen mer att man bara skriver om verkligheten. Men det är ändå helt unikt, säger Sofia Cottman.
Rapporteringen om pandemin var som mest intensiv under våren.
– I april handlade varannan artikel och inslag som över huvud taget publicerades om corona, säger Cottman.
Den artikel som väckte mest engagemang i sociala medier under året var Aftonbladets artikel om programledaren Adam Alsings bortgång i covid-19 i april.
Med en halv miljon interaktioner på Twitter och Facebook (gilla-markeringar, kommentarer och delningar) är det även den artikel som väckt mest engagemang någonsin i Retrievers mätningar.