Pandemin är långt ifrån över och behovet av samhällsviktiga transporter är fortsatt stort.
– Vi har fortfarande en hög smittspridning och med den belastning som finns inom sjukvården har det varit viktigt att kunna transportera både personal och patienter mellan de olika regionerna, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).
Sverige har normalt tio statliga beredskapsflygplatser, men i december i fjol gav regeringen Trafikverket i uppdrag att förhandla och ingå överenskommelser med ytterligare 17.
Beslutet förlängdes i februari i år och nu förlängs det alltså ytterligare en gång fram till den sista september, enligt en överenskommelse mellan regeringspartierna, Centerpartiet och Liberalerna.
Det innebär att de totalt 27 flygplatserna ska ha kapacitet att ta emot flygtransporter med kort varsel dygnet runt.
– Det är extra viktigt nu under pandemin, när flyget minskat högst väsentligt och många flygplatser brottas med att ens kunna ha öppet, säger Tomas Eneroth.
Brandflyg beredda
Enligt rapporter från både Socialstyrelsen och Sveriges Kommuner och Regioner har beredskapsflygplatserna utnyttjats mycket, mestadels av ambulansflyg.
– Många flygningar är direkt coronarelaterade, men det rör sig också om transporter av andra patienter för att bereda plats för den höga belastning som finns i vården, säger Tomas Eneroth, som även ser fler fördelar med att behålla beredskapen över sommaren:
– Det innebär också en förhöjd beredskap för brandflyg. Det är bara några somrar sedan vi hade allvarliga skogsbränder, och då fick MSB (Myndigheten för samhällsskydd och beredskap) placera ut flygplan i olika delar av landet för att snabbt kunna släcka.
Fler kan bli permanenta
Regeringen har gett Trafikverket i uppdrag att generellt se över beredskapsflygplatserna och fått ett utredningsförslag tillbaka om att utöka antalet permanenta flygplatser.
– Vi har i den senaste budgeten skjutit till resurser till de permanenta beredskapsflygplatserna. Sverige behöver en förbättrad beredskap, framför allt i ett läge där flyget totalt sett har stora utmaningar, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth.