TrĂ€ngseln för stor – SL vill fĂ„ bort fler

Resandet med kollektivtrafiken i Stockholm har minskat kraftigt – men trĂ€ngseln Ă€r fortfarande för stor. –Vi mĂ„ste fĂ„ Ă€nnu lite fĂ€rre att resa, för att klara de trĂ€ngselkrav vi har pĂ„ oss, sĂ€ger Suss Forssman Thullberg, kommunikationschef pĂ„ Storstockholms Lokaltrafik (SL).

SL vill att fÀrre ska Äka med tunnelbanan för att trÀngseln ska minska.

SL vill att fÀrre ska Äka med tunnelbanan för att trÀngseln ska minska.

Foto: Ali Lorestani/TT

HÀlsa och sjukvÄrd2020-04-07 20:15

Det Àr ett kÀrvt budskap till stockholmarna som SL de senaste dagarna basunerat ut via reklamtavlor och annonser i tidningar och sociala medier: Bara du som har en samhÀllsviktig funktion Àr vÀlkommen ombord pÄ bussar, tunnelbanetÄg och pendeltÄg. Alla andra bör avstÄ frÄn att resa.

Än sĂ„ lĂ€nge gĂ„r det inte att sĂ€ga om kampanjen gett avtryck i resandet, enligt Suss Forssman Thullberg. Men Ă„tminstone en effekt Ă€r tydlig – irritationen och ilskan i kommentarsfĂ€lten. MĂ„nga kunder frĂ„gar sig var grĂ€nsen mellan samhĂ€llsviktig och icke samhĂ€llsviktig ska dras, andra krĂ€ver tillbaka de pengar som de lagt pĂ„ periodbiljetter.

Suss Forssman Thullberg har förstÄelse för reaktionerna.

– Det Ă€r vĂ€l ganska rimligt att bli uppretad om man kĂ€nner sig utpekad, eller kĂ€nner att man inte kan göra som man brukar, sĂ€ger hon, och tillĂ€gger:

– Men situationen Ă€r sĂ„dan att vi mĂ„ste försöka sĂ€kra att de som verkligen behöver Ă„ka till jobbet kan Ă„ka dit, med minimal risk för smittspridning. Och dĂ„ Ă€r vi tvungna att göra det hĂ€r.

MĂ„nga sjukskrivna

Före den senaste annonskampanjen hade resandet med SL-trafiken gĂ„tt ned med cirka 60 procent jĂ€mfört med normalnivĂ„n, enligt Suss Forssman Thullberg. Men samtidigt har sjukskrivningstalen hos trafikutövarna stigit till 20–25 procent, sĂ€ger hon. Det innebĂ€r att turer dras in, trots att ambitionen Ă€r att köra för fullt.

Dessutom har regeringen, baserat pÄ FolkhÀlsomyndighetens nya allmÀnna rÄd, uppmanat SL och andra kollektivtrafikbolag att begrÀnsa antalet resenÀrer för att undvika trÀngsel.

SL bedömer att resenĂ€rsmĂ€ngden, för att folk ska kunna hĂ„lla tillrĂ€ckliga avstĂ„nd till varandra, behöver komma ner till max en tredjedel av den normala volymen pĂ„ 850 000 resenĂ€rer om dagen.

– De som vi framför allt vill nĂ„ Ă€r de som faktiskt har alternativ. De som kan vara hemma, som kan avstĂ„ frĂ„n att resa, men som i dag inte gör det, sĂ€ger Suss Forssman Thullberg.

FÄr inte ta bÄten

Hon uppmanar stockholmare som planerar att ge sig ut i skÀrgÄrden i pÄsk att tÀnka efter bÄde en och tvÄ gÄnger.

– Fundera igenom om det Ă€r helt nödvĂ€ndigt att resa. Och framför allt, tĂ€nk pĂ„ att om du blir sjuk ute i skĂ€rgĂ„rden – dĂ„ fĂ„r du inte ta bĂ„ten hem.

Att som kollektivtrafikbolag uppmana folk att vÀlja bort kollektivtrafiken bÀr emot, sÀger Suss Forssman Thullberg.

– Det kĂ€nns... jag vet inte vad jag ska anvĂ€nda för ord. Det Ă€r en extraordinĂ€r situation som krĂ€ver det hĂ€r. Ingen tycker det hĂ€r Ă€r kul, men vi Ă€r i en pandemi.

Resandet med kollektivtrafiken har minskat, men SL vill att Ànnu fÀrre ska resa.
Resandet med kollektivtrafiken har minskat, men SL vill att Ànnu fÀrre ska resa.
Fakta: Nytt uppdrag för kontrollanter

Utöver kampanjen för att fÄ ner antalet resenÀrer har SL ocksÄ gett sina biljettkontrollanter ett nytt uppdrag: I stÀllet för de vanliga kontrollerna ska de hjÀlpa resenÀrer och informera dem om vikten av att hÄlla avstÄnd, samt samla in statistik om trÀngsel i kollektivtrafiken.

Tanken Àr att den statistik som samlas in ska ge SL möjlighet att anpassa trafiken efter resebehovet.

Fortfarande krÀvs en giltig biljett för att resa och uppenbart fusk kan leda till en tillÀggsavgift.

KĂ€lla: SL

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!