Det nationella informationsnumret 113 13 tog emot omkring 3 000 samtal på måndagen, enligt SOS Alarm som ansvarar för tjänsten. Dygnssiffran ska jämföras med de runt 30 samtalen per dygn som personalen tog emot under 2019, och med hela förra veckans samtal som uppgick till 14 000.
Många som ringer har frågor om hur det går till att testa sig, och hur de ska agera om de har träffat någon som senare har testat positivt.
– Smittan ökar, vi börjar komma i ett läge som i våras, och dessutom kommer det en del frågor om vaccination, även om det inte finns ett vaccin ännu. Man kan tänka sig att samtalen kommer att öka ytterligare, säger Björn Skoglund, verksamhetsspecialist på SOS Alarm.
En timmes svarstid
Omkring 10–20 operatörer arbetar med att ta emot samtalen. Skoglund säger att den ökande samtalsmängden leder till förlängda svarstider, som under dagtid uppgår till 20–30 minuter och ibland så mycket som en timme.
SOS Alarm vädjar därför till allmänheten att i första hand försöka hitta informationen på myndigheternas hemsidor, till exempel krisinformation.se och 1177.se.
– Man bör alltid söka informationen själv i första hand. Det är viktigt att säga att de nummer som finns, och då pratar jag framför allt om 1177 och 113 13, ska användas med förstånd så att de som verkligen har behov av att vända sig dit inte behöver vänta länge på att få svar, säger Skoglund.
"Måste ge bra service"
Han understryker att telefontjänsten finns till för att hjälpa dem som har svårt att hitta information på egen hand.
– På 113 13 hjälper vi gärna till. Jag tror att de som ringer oftast är sådana som har svårt att hitta information eller kanske inte ens har tillgång till internet. Det är klart att vi måste ge dem bra service, säger han.