Många fel för ny digital vårdupplysning

Tre av tio patienter sorterades fel i det nya digitala sjukvårdsupplysningssystem som många av landets regioner har tecknat avtal med, rapporterar SVT Nyheter Skåne.

Många regioner har tecknat avtal för att få tjänsten. Arkivbild.

Många regioner har tecknat avtal för att få tjänsten. Arkivbild.

Foto: Janerik Henrsson/TT

Hälsa2023-10-05 22:38

Tre av tio patienter sorterades fel i det nya digitala sjukvårdsupplysningssystem som många av landets regioner har tecknat avtal med, rapporterar SVT Nyheter Skåne.

Systemet, en chattbot, ska fungera som första kontakt mellan vårdguiden 1177 och patienten i stället för ett telefonsamtal till en sjuksköterska. Genom att patienten svarar på frågor och beskriver sina symtom ska hans eller hennes behov kunna avgöras. Antingen ska patienten få egenvård, chatta med en sjuksköterska eller ha videomöte med läkare, skriver Dagens Nyheter.

Men enligt en intern rapport som SVT tagit del av finns det stora risker för patientsäkerheten med systemet. I rapporten nämns att patienter i tre av tio fall har fått fel prioritering.

En av regionerna som har testat leverantörens chattbot är Västra Götalandsregionen. Men regionen pausade tjänsten efter att en testkörning visade på brister.

Bolaget bakom tjänsten motstrider uppgifterna och påstår att den är mer precis i sin prioritering än en riktig sjuksköterska.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!