Spritkonton langar till unga i hela Sverige

Problemet att vuxna langar sprit till tonåringar via sociala medier är fortsatt utbrett – trots att Facebook lovade bättring för drygt två år sedan, visar en kartläggning. –Det är de yngsta åldersgrupperna som får tag på alkohol på det här sättet, säger Anna Raninen, ansvarig för alkoholforskning på Systembolaget.

12 procent av alla 16-17-åringar i Sverige har någon gång under förra året handlat alkohol från en person via sociala medier. Bilden är arrangerad.

12 procent av alla 16-17-åringar i Sverige har någon gång under förra året handlat alkohol från en person via sociala medier. Bilden är arrangerad.

Foto: Janerik Henriksson/TT

Hälsa2022-02-10 06:01

"HINK TILLGÄNGLIG 2022 DET ÄR BARA SKRIV DM", heter det i presentationstexten på ett konto. I klartext betyder det "sprit finns – skicka ett meddelande".

– Man kan sedan bestämma en plats där man träffas eller får det hemkört, säger Jonas Packalén, polisinspektör och krogsamordnare vid Södertäljepolisen.

Fler än var tionde 16–17-åring i Sverige har någon gång under det senaste året handlat alkohol på det sättet, och vanligast förekommande är det i storstadsregionerna. Det visar en undersökning bland tusentals ungdomar i Sverige som Centralförbundet för alkohol och narkotikaupplysning (CAN) genomfört på uppdrag av Systembolaget.

Det är främst unga under 18 år, som inte kan gå på krogen eller handla på systemet, som vänder sig till sociala medier. De ungdomarna dricker också oftare, visar undersökningen.

– Köper man alkohol på det sättet så finns inga små kvantiteter, man går där ifrån med ett flak öl eller en liter sprit, säger Anna Raninen.

Två transporttyper

Tullen tar varje år omkring 500 000 liter insmugglad alkohol i beslag. Hur mycket som obemärkt slipper igenom är omöjligt att uppskatta. Smugglingen sker i huvudsak genom två olika transporttyper: Den så kallade myrtrafiken, mindre skåpbilar eller personbilar som regelbundet kör mellan södra Sverige och norra Tyskland, och de större organiserade lastbilstransporterna med tusentals liter av en och samma produkt från Polen och Baltikum.

– Det är alltifrån stora etablerade organisationer med stor kundbas som håller hög frekvens i smugglingstrafiken till enskilda individer som säljer i sitt närområde, säger Martin Peterson, chef vid Tullverkets kontrollavdelning.

Även om Tullverket uppskattar att merparten av det som kommer in i landet är kommersiella produkter som genomgått någon form av tillverkningskontroll finns inga garantier för att smuggelalkoholen är säker att dricka. Förra vintern var så kallad fulsprit – troligen metanol, tappad på flaskor med autentiska etiketter – i omlopp i Södertälje utanför Stockholm. Det ledde bland annat till att två 14-åriga flickor fick föras till sjukhus med hjärtstillestånd och synrubbningar.

– Det handlar alltså inte bara om farligheten i att som minderårig dricka alkohol, säger Jonas Packalén.

Nya konton

Problematiken med att sociala medier används som marknadsplats för langning är inte ny. Polisen har i åratal arbetat med att försöka identifiera säljare.

– Men går vi på några konton och får bort vissa personer så dyker det upp nya konton igen, säger Jonas Packalén.

Samma hopplöshet vittnar både föräldrar och organisationer om som tagit strid. IQ-initiativet, ett dotterbolag till Systembolaget som bedriver alkoholupplysning, genomförde för några år sedan en kampanj där de både anmälde konton till respektive mediebolag och till polisen. Polisärendet lades ner efter ett halvår.

De ungdomar som tillfrågats uppger att de i huvudsak köper alkohol via plattformarna Instagram och Snapchat. Instagram ägs av Facebooks moderbolag Meta.

I november 2019 svarade Metas Sverigechef Sam Rihani under en utfrågning arrangerad av Pressklubben att företaget sett över sina regler. Man hade "funnit en lucka" som nu täppts till och det var "därmed inte tillåtet att sälja alkohol" på Instagram.

Lag på gång

Ungefär samtidigt svarade Meta, efter påtryckningar från IQ-initiativet, att de skulle granska och ta bort misstänkta konton som anmäldes. Konton försvann också, men nya tillkom. IQ:s vd Karin Hagman understryker att ansvaret måste vila på medieföretagen.

– De måste själva kunna kontrollera det här, vi kan inte vara den funktionen, säger hon.

Nu är dock bollen i rullning på internationell nivå. EU-parlamentet godkände nyligen ett förslag – DSA (digital services act) – som syftar till att hårdare reglera vad som får visas på internet, med ett tydligare ansvar gentemot emot nätjättar som Facebook och Google. Kompromissförhandlingar inleds nu för att få fram en slutgiltig lag, vilket kan ske redan i vår.

– Sedan vet vi inte var alkohol kommer in i detta, men vi tror att det kommer vara väldigt gynnsamt, säger Anna Raninen på Systembolaget.

TT har sökt Instagrams moderbolag Meta, tidigare Facebook, för kommentarer.

Så utbrett är langning via sociala medier

Centralförbundet för alkohol och narkotikaupplysning, CAN, har på uppdrag av Systembolaget genomfört en enkätundersökning om ungas alkoholvanor.

Svaren från 5 012 personer i åldrarna 16-21 spridda över Sverige, visar bland annat att:

  • 28 procent av ungdomarna har blivit erbjudna att köpa alkohol via sociala medier.
  • 12 procent av 16-17-åringarna har, själva eller tillsammans med andra, handlat alkohol via langningskonton – nästan uteslutande via Instagram och Snapchat.
  • Nästan varannan 16-17-åring (47 procent) uppger att det är enkelt att få tag på alkohol. Det är också den gruppen – de yngsta i svarsgruppen som inte kan gå på krogen eller handla på Systembolaget – som i störst utsträckning vänder sig till kontakter via sociala medier.
  • Fenomenet att ungdomar köper alkohol via sociala medier är mest utbrett i storstadsregioner och storstadsnära kommuner. Stockholm sticker ut följt av Uppsala, Västmanland, Skåne och Östergötland.

Om svarsfrekvensen

Av urvalet om 34 100 personer i åldrarna 16-21 deltog totalt 5 012 i undersökningen. Svarsfrekvensen motsvarar 15 procent. Urvalet stratifierades på länsnivå och tillåter därmed regionala redovisningar. Trots den låga svarsfrekvensen avviker svaren för jämförbara frågor och åldersgrupper endast med enstaka procentenheter, i förhållande till skol- och monitorundersökningarna. Studiens resultat anses därmed representativt för svenska ungdomar generellt.

Källa: Rapporten ”Ungas alkoholanskaffning via sociala medier”

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!