Vitt, tobaksfritt snus. Med smak av citrus, vanilj eller mint. Det kan väl inte vara så farligt?
I Sverige lanserades det första nikotinsnuset – eller vitt snus – 2016. Sedan dess har marknaden exploderat.
Det nya snuset har bytt karaktär. Smaken och lukten från tobaken har tagits bort. Så även tobaken, enligt leverantörerna. Det har gjort att nikotinsnuset har kunnat marknadsföras som "tobaksfritt". Det trots att snuset alltså fortfarande innehåller det starkt beroendeframkallande och hälsoskadliga ämnet nikotin.
Under de senaste åren har snusandet ökat kraftigt bland unga, främst bland flickor. Andelen flickor i gymnasieåldern som snusar har mer än fyrdubblats om man jämför med början av 10-talet, enligt siffror från Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysnings (CAN).
"Oroväckande"
Och det är främst det vita snuset som lockar.
18 procent av alla unga kvinnor i åldern 16–29 år använder vitt snus jämfört med tolv procent av de unga männen i samma ålder, enligt en undersökning från Folkhälsomyndigheten.
– Det är väldigt oroväckande. Man har lite lurat in konsumenterna i det här. Har man väl börjat blir man beroende snabbt och det är väldigt svårt att sluta, säger Louise Adermark, som forskar om nikotinberoendets konsekvenser vid Göteborgs universitet.
På grund av att vitt snus inte omfattas av tobakslagen har det fram tills nyligen kunnat säljas till personer under 18 år, och även marknadsföras till unga.
Under 2022 och 2023 infördes dock ny lagstiftning. Det finns numera en 18-årsgräns, marknadsföring och försäljning är reglerat och produkterna ska märkas med hälosvarningar.
"Smaksättningen lockar unga att prova"
Men flera organisationer och myndigheter har ifrågasatt om det här räcker. I samband med att den nya lagen antogs sommaren 2022 röstades även ett förslag om förbud mot smaksatta e-cigaretter ned i riksdagen.
Folkhälsomyndigheten ville i sitt remissvar inte bara se ett förbud mot smaksatta e-cigaretter, utan även ett förbud av smaksättning av nikotinsnus.
– Vi har sett att smaksättningen lockar unga till att prova. Vår förhoppning var att om man förbjuder smaksättning så lockas inte lika många att testa produkterna, säger Åsa Thornqvist, enhetschef på enheten för tobaksprevention på Folkhälsomyndigheten.
Riktade sig till unga via Instagram
Forskaren Louise Adermark hade även hon velat se en lagstiftning som är betydligt kraftfullare.
– Det är lätt att man inte förstår riskerna. Man är intresserad av de olika typerna av smaker, av färgerna. Det blir som en accessoar, säger hon.
En anledning till det ökade intresset bland unga tros vara effektiv marknadsföring.
När organisationen A Non Smoking Generation granskande marknadsföringen på Instagram under 2021 såg de exempelvis att tre tobaksföretag hade marknadsfört vitt snus tillsammans med minst 34 influerare till ett uppskattat värde av 11,8 miljoner kronor.
Louise Adermark har själv sett hur reklam riktas mot yngre doktorander på hennes institution.
– De har fått extremt mycket reklam hela tiden om det vita snuset, med bilder på fräscha tjejer. Det är härliga smaker. Man har jobbat hårt med marknadsföringen för att nå den här gruppen som tidigare var underrepresenterad när det gäller snusningen. Och det har varit framgångsrikt, säger hon.