Hur många julklappar som försenas i år är förstås för tidigt att säga, men Konsumentverket har sett att det förekommit tidigare år.
– Det kan handla om att man gjorde sin beställning före den angivna tiden men att paketet inte kom fram i tid ändå, säger pressansvarige Hans Lundin.
Att på sin hemsida gå ut med ett leveranslöfte som företaget inte kan leva upp till skulle kunna betraktas som vilseledande marknadsföring.
– Om du hittar ett företag som lovar att leverera före jul kanske du väljer att beställa varan där, vilket ju i så fall påverkar ditt köpbeslut.
Det kan också handla om ett oskäligt avtalsvillkor.
– Om det uppstår problem i transportledet är det ändå handlarens problem och det är dit du vänder dig om det inte fungerar.
Kan få kompensation
Det är bra att antingen mejla företaget, så att man får svaret om att leverans ska ske före jul på pränt, eller ta en skärmdump av leveranslöftet på hemsidan.
– Framställ dina krav till företaget – jag vill få varan returnerad eller få kompensation för den uteblivna leveransen.
Om parterna inte kommer fram till en lösning kan kunden vända sig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) – som av naturliga skäl ännu inte tagit emot några sådana klagomål.
– En kund måste ha en tvist med företaget innan man anmäler till oss. Det har ännu inte kommit in sådana anmälningar, säger informationschef Ulf Roos som räknar med att det i så fall dröjer till efter årsskiftet.
– Företag ska ha en rimlig chans att svara och att ha sagt nej till en kunds begäran.
"Ska löna sig att göra rätt"
Att vissa näthandlare lovar mer än vad de kan hålla gällande leveranser förekommer säkerligen, enligt Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk handel.
– Så klart att vi ser lycksökare tyvärr. Konkurrensen ska ske på lika villkor. Det ska löna sig att göra rätt och det måste kosta att göra fel.
Företag bör bara göra sådana utfästelser om man har kontroll på sin logistikkedja, enligt Hedenström.
Att ge löften man inte kan leva upp till är också reglerat i konsumentköplagen och distansavtalslagen.
– Om en handlare utlovat ett visst datum och inte kan leverera i tid har kunden rätt att skicka tillbaka julklappen.
I marknadsföringslagen finns också ett antal kriterier som företag har att förhålla sig till.
– Rådet vi ger till våra medlemmar är att inte lova något ni inte kan hålla, inte bara på grund av lagstiftningen utan också rent affärsmässigt – en nöjd kund kommer tillbaka.
Pandemin har också inneburit logistiska utmaningar som kan ha stökat till det.
– Därför är det ännu viktigare att tänka till som handlare så att man kan hålla det man lovar.
"Ser jättebra ut i hela landet"
Hos Postnord flyter leveranserna på bra och antalet kvällsleveranser har utökats inför jul.
– Läget ser jättebra ut i hela landet, säger produktionsdirektör Agnes Karlsson.
Bolaget har även tagit in nya medarbetare för att täcka upp för den personal som är hemma på grund av sjukdom.
– Eftersom julhandeln på nätet ökat försöker vi ha en bra dialog med de stora e-handlarna för att säkerställa att vi har samma bild av förväntningarna på leveranserna, säger Karlsson, som inte ser problem inför årets jul.
Transportföretaget Budbee har klarat logistiken bra i julhandeln trots väldigt höga volymer, och har utökat kapaciteten dagarna innan julafton, enligt kommunikationschefen Ann Sonne.
– Det var vi beredda på så vi har kapacitet att hantera det. Vi har heller inte några enorma sjukbortfall hos personalen på grund av corona.
TT: Kommer paketen fram till jul?
– Det beror på när och från vilken handlare man beställt och hur nära terminalerna ligger. Men vi har hög leveranssäkerhet och det rullar på som planerat.