Ringde fel – gav felaktigt dödsbud

Personal vid ett vårdboende i Helsingborg ringde upp och berättade för en person att hans mamma hade gått bort.

Ett felaktigt dödsbud till en nära anhörig har fått ett vårdboende i Helsingborg att anmäla händelsen till Inspektionen för vård och omsorg. Arkivbild.

Ett felaktigt dödsbud till en nära anhörig har fått ett vårdboende i Helsingborg att anmäla händelsen till Inspektionen för vård och omsorg. Arkivbild.

Foto: Stina Stjernkvist/TT

Helsingborg2021-02-01 08:51

När sonen började ställa frågor om hur det gått till sade den anställde plötsligt att hon ringt fel och lade på luren. Dödsbeskedet var felaktigt – det var inte mannens mamma som hade avlidit.

Nu har händelsen anmälts enligt Lex Sarah till Inspektionen för vård och omsorg (Ivo), rapporterar SVT Nyheter Helsingborg.

Sonen ringde senare tillbaka och personen vad då mycket ångerfull och bad om ursäkt. Enligt anmälan har händelsen lett till emotionellt lidande för den anhörige.

Vårdboendets enhetschef uppger för SVT att händelsen utreds och att boendet ser över sina rutiner.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!