Ägg, vatten, linolja, jord- och mineralpigment. Det är ingredienserna i färgen äggoljetempera. De enkla komponenterna bildar tillsammans en slitstark färg. Pigmenten som ger själva kulörerna finns naturligt som sedimentavlagringar i marken. De har bildats genom vittring under tusentals, ibland miljontals, år.
– Jag visste inte ens att färgen fanns. Jag och min man Andrew upptäckte äggoljetemperafärg när vi började renovera vårt Gotlandshus av kalksten och ville färga puts invändigt, säger Anna Granger.
Dröm i uppfyllelse
De hittade en liten gårdsbutik på Gotland som sålde äggoljetempera och Anna blev frälst direkt. Så pass att hon gick från hängiven kund till att ta över hela verksamheten. Sedan ett år tillbaka driver paret Temperahuset i en av ladorna hemma på gården i Ala på östra Gotland.
– 2016 lämnade vi ett hektiskt liv i London och började ett nytt kapitel här på ön.
Bakom livsförändringen fanns en längtan efter att leva närmare naturen, familj och vänner i ett lugnare tempo. Att hon dessutom skulle bli ”tempera-tokig” visste hon inte då. Kanske var det en kombination av öns färger, stämningen i huset och miljöfaktorn som gjorde det. Nu är de flesta väggar och snickerier både i boningshuset och i ladorna på gården målade med äggoljetempera. Ljuset som faller in genom fönstren får de roströda och grå färgerna att lysa.
– Färgen är behaglig att arbeta med. Den är som en lite tjockare vattenfärg i konsistensen och kladdar inte. Dessutom doftar den fantastiskt.
Bäst inne
Äggoljetempera är lämpligast för inomhusbruk. Det går att måla med den ute också, som trädgårdsmöbler, odlingskragar och liknande, men till husfasader krävs mer skyddande färger.
Den torkar snabbt, nästan medan du målar, men sedan tar det längre tid innan den härdar eller oxiderar.
– Färgen är dammtorr på en kvart och genomoxiderad, vattenfast och kritfri på tre–sex dygn.
Det går också bra att använda den på annan, befintlig färg.
– Man behöver inte ens skrapa bort den gamla färgen. Har man ett hus där snickerierna är målade med till exempel akrylfärg tar man bara sandpapper och slipar lätt så att ytan blir lite ruggad. Sedan målar men med grundfärg och efter det med den nyans du har valt.
Dov färgskala
Att färgpigmenten kommer från jorden präglar kulörerna. Det finns en dov ton i samtliga nyanser.
– Den ger en matt yta som ändå har liv i sig.
Pigmentet säljs i påsar. Du rör själv ut det i vatten och därefter blandar du i olja och ägg. Att sälja torrt pigment är en del av miljötanken.
– Idén är att slippa transportera vatten. Annars kan färg som man köper på burk bestå av 50 procent vatten. Att frakta det kors och tvärs är inte så bra ur miljösynpunkt.
Temperan – blandningen – är en färskvara. Pigmentvattnet håller länge om det förvaras svalt, men så fort ägget är med måste färgen användas.
– Äggoljan kan dock stå några dagar i kylskåp.
Gamla anor
Äggoljetempera, eller äggtempera som det också kallas, har använts sedan medeltiden i Sverige, med samma ingredienser nu som då. Det berättar Maria Klint, som är byggnadsantikvarie på Östergötlands museum.
– Den var vanlig i kyrkobyggnader och användes både till det uttrycksfulla konstmåleriet i altartavlorna och på snickerier som kyrkbänkar, säger hon.
Fram till slutet av 1800-talet var äggoljetempera en populär färg även för allmogen.
– Man både stänkmålade väggar och målade lumppapp och möbler med den. Den är otroligt hållbar och enkel att framställa.
På väg tillbaka
Att färgen inte är så vanlig längre tror Maria Klint har med bekvämlighetsskäl och okunskap att göra.
– Kanske även brist på tålamod. Den tar ju lite längre tid att torka. Många går till butiker och köper de vanliga och kanske billigare industrifärgerna.
För med industrialismens framfart kom nya färger som torkade fortare. Då försvann de långsamtorkande och traditionella alternativen. Men på senare tid har något hänt.
– Vi har börjat bry oss om vad som finns i färgen, precis som vi bryr oss om att köpa lokalproducerad och ekologisk mat, säger Maria Klint.
Hon menar att miljö- och hälsoaspekten med äggoljetempera är oslagbar.
– Den är bra för husen och visar att byggnadsvård inte behöver vara svårt.
Anna Granger instämmer:
– Det känns som om man målar ett rum vackert när man målar med den här färgen. Den ger så mycket mer än bara en kulör. Den ger en känsla.