Måla med jordens egna färger

Giftfri färg i jordens egna nyanser. Att måla med äggoljetempera är en gammal teknik som nästan har fallit i glömska. –Det är synd för det är enkelt att arbeta med och snällt mot miljön. Färgresterna kan du slänga på komposten, säger Anna Granger.

Anna Granger och hennes man Andrew Granger driver Temperahuset på Gotland tillsammans. ”Principen att blanda jordpigment med vätska och något som binder ihop alltsammans går ända tillbaka till grottmålningar i förhistorisk tid”, berättar Anna.

Anna Granger och hennes man Andrew Granger driver Temperahuset på Gotland tillsammans. ”Principen att blanda jordpigment med vätska och något som binder ihop alltsammans går ända tillbaka till grottmålningar i förhistorisk tid”, berättar Anna.

Foto: Thomas Sjölund

Hem och trädgård2020-08-10 08:51

Ägg, vatten, linolja, jord- och mineralpigment. Det är ingredienserna i färgen äggoljetempera. De enkla komponenterna bildar tillsammans en slitstark färg. Pigmenten som ger själva kulörerna finns naturligt som sedimentavlagringar i marken. De har bildats genom vittring under tusentals, ibland miljontals, år.

– Jag visste inte ens att färgen fanns. Jag och min man Andrew upptäckte äggoljetemperafärg när vi började renovera vårt Gotlandshus av kalksten och ville färga puts invändigt, säger Anna Granger.

Dröm i uppfyllelse

De hittade en liten gårdsbutik på Gotland som sålde äggoljetempera och Anna blev frälst direkt. Så pass att hon gick från hängiven kund till att ta över hela verksamheten. Sedan ett år tillbaka driver paret Temperahuset i en av ladorna hemma på gården i Ala på östra Gotland.

– 2016 lämnade vi ett hektiskt liv i London och började ett nytt kapitel här på ön.

Bakom livsförändringen fanns en längtan efter att leva närmare naturen, familj och vänner i ett lugnare tempo. Att hon dessutom skulle bli ”tempera-tokig” visste hon inte då. Kanske var det en kombination av öns färger, stämningen i huset och miljöfaktorn som gjorde det. Nu är de flesta väggar och snickerier både i boningshuset och i ladorna på gården målade med äggoljetempera. Ljuset som faller in genom fönstren får de roströda och grå färgerna att lysa.

– Färgen är behaglig att arbeta med. Den är som en lite tjockare vattenfärg i konsistensen och kladdar inte. Dessutom doftar den fantastiskt.

Bäst inne

Äggoljetempera är lämpligast för inomhusbruk. Det går att måla med den ute också, som trädgårdsmöbler, odlingskragar och liknande, men till husfasader krävs mer skyddande färger.

Den torkar snabbt, nästan medan du målar, men sedan tar det längre tid innan den härdar eller oxiderar.

– Färgen är dammtorr på en kvart och genomoxiderad, vattenfast och kritfri på tre–sex dygn.

Det går också bra att använda den på annan, befintlig färg.

– Man behöver inte ens skrapa bort den gamla färgen. Har man ett hus där snickerierna är målade med till exempel akrylfärg tar man bara sandpapper och slipar lätt så att ytan blir lite ruggad. Sedan målar men med grundfärg och efter det med den nyans du har valt.

Dov färgskala

Att färgpigmenten kommer från jorden präglar kulörerna. Det finns en dov ton i samtliga nyanser.

– Den ger en matt yta som ändå har liv i sig.

Pigmentet säljs i påsar. Du rör själv ut det i vatten och därefter blandar du i olja och ägg. Att sälja torrt pigment är en del av miljötanken.

– Idén är att slippa transportera vatten. Annars kan färg som man köper på burk bestå av 50 procent vatten. Att frakta det kors och tvärs är inte så bra ur miljösynpunkt.

Temperan – blandningen – är en färskvara. Pigmentvattnet håller länge om det förvaras svalt, men så fort ägget är med måste färgen användas.

– Äggoljan kan dock stå några dagar i kylskåp.

Gamla anor

Äggoljetempera, eller äggtempera som det också kallas, har använts sedan medeltiden i Sverige, med samma ingredienser nu som då. Det berättar Maria Klint, som är byggnadsantikvarie på Östergötlands museum.

– Den var vanlig i kyrkobyggnader och användes både till det uttrycksfulla konstmåleriet i altartavlorna och på snickerier som kyrkbänkar, säger hon.

Fram till slutet av 1800-talet var äggoljetempera en populär färg även för allmogen.

– Man både stänkmålade väggar och målade lumppapp och möbler med den. Den är otroligt hållbar och enkel att framställa.

På väg tillbaka

Att färgen inte är så vanlig längre tror Maria Klint har med bekvämlighetsskäl och okunskap att göra.

– Kanske även brist på tålamod. Den tar ju lite längre tid att torka. Många går till butiker och köper de vanliga och kanske billigare industrifärgerna.

För med industrialismens framfart kom nya färger som torkade fortare. Då försvann de långsamtorkande och traditionella alternativen. Men på senare tid har något hänt.

– Vi har börjat bry oss om vad som finns i färgen, precis som vi bryr oss om att köpa lokalproducerad och ekologisk mat, säger Maria Klint.

Hon menar att miljö- och hälsoaspekten med äggoljetempera är oslagbar.

– Den är bra för husen och visar att byggnadsvård inte behöver vara svårt.

Anna Granger instämmer:

– Det känns som om man målar ett rum vackert när man målar med den här färgen. Den ger så mycket mer än bara en kulör. Den ger en känsla.

Färgpigmenten har jordens nyanser och beroende på kulör och ursprung kallas de ockra, terra, umbra och hematit.
Färgpigmenten har jordens nyanser och beroende på kulör och ursprung kallas de ockra, terra, umbra och hematit.
Fakta

Tänk på detta när du målar med äggoljetempera:

+ När du har blandat pigmentvattnet (pigment och vatten) med äggoljan (linolja och ägg) är det en färskvara. Det går att förvara i burk med tättslutande lock i kylskåp.

+ Varje påse är uppmätt till fem deciliter vatten. Pigmentet läggs i vatten och står över natten. Pigment och vatten blandas sedan samman med en stavmixer. Blanda därefter rå, kallpressad linolja och ägg separat till en äggolja den dagen du ska måla.

+ Man kan använda vilka ägg som helst, men ekologiska brukar ha kraftigare gula.

+ Bäst resultat blir det om man använder en grundfärg först. Den är också en pigmentblandning, i en gråbeige kulör som är vacker i sig, men som är framtagen för att ge ett bra underlag för att hjälpa nästa lager att oxidera, det vill säga torka eller härda.

+ Ett lager grundfärg bör följas av två lager av den kulör som man har valt.

+ Färgen oxiderar – torkar – bäst i ljus och god ventilation. Låt första lagret oxidera minst en dag innan du fortsätter med nästa lager.

+ För att få en blankare och mer slittålig yta kan du polera den med en halvmjuk borste eller trollull när färgen har oxiderat.

+ Efter målning, tvätta penslarna i vatten med olivoljetvål.

Källor: YLE.se, boken ”Jordens färg” av Milis Ivarsson och Frida Hafvenstein, Avjord.se.


Vad kostar det?

En pigmentpåse kostar runt 285 kronor.

Fem liter rå kallpressad linolja kostar 360 kronor.

Sedan tillkommer utgiften för vatten och ägg.

Källa: Temperahuset.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!