Kväveoxidröken från fartygen är farlig för både miljön och hälsan.
– Ett antal människor kommer att dö en för tidig död eller få astma, säger Johan Mellqvist, professor på Chalmers, till SVT Nyheter.
Alla fartyg som byggts från och med 2021 måste ha motorer som uppfyller stränga krav på kvävoxideutsläpp. I det europeiska forskningsprojektet Scipper har forskare kontrollerat hur kraven efterlevs. Fartyg som trafikerar Östersjön och Nordsjön har mätts med hjälp av luftmätare, flygplan och drönare.
Tekniken är inte perfekt – resultaten kan hamna mellan 17 och 40 procent fel – men många av fartygen släppte ut mer än dubbelt så mycket som gränsvärdena, skriver SVT.
– Det kan vara fusk, att man struntar i att spruta in så kallad urea (vätska som renar avgaserna) för att man tycker att det kostar för mycket, säger Johan Mellqvist till SVT.
För att få ned utsläppen vill svenska Transportstyrelsen utreda om det går att införa en avgift för fartygens kväveutsläpp, säger en miljöhandläggare på myndigheten till SVT.