Isbjörnar störde polarforskare 30 gånger

Omringade av isbjörnar har forskare jagat varm luft i Arktis. Men inte ens kronjuvelen i svensk polarforskning kunde rå på isen så här tidigt på året.
–Vi måste bygga en isbrytare som är bättre än Oden, som är det bästa vi har, säger professor Michael Tjernström.

Kronprinsessan Victoria på Oden.

Kronprinsessan Victoria på Oden.

Foto: Anders Wiklund/TT

Klimat2023-06-17 07:54

Isen har varit tjock, dimman tät. Men de närmare 40 forskarna på Oden har också störts av den ludna lokalbefolkningen.

– Vi har haft över 30 isbjörnsbesök, säger Michael Tjernström, professor i meteorologi vid Stockholms universitet och forskningsledare för polarexpeditionen.

– De ställer till problem för oss, när de kommer för nära måste vi sluta arbeta på isen. Å andra sidan är de fantastiska att titta på.

Expedition i ishavet

Oden brukar vanligtvis bryta is i statens tjänst. Men de senaste sex veckorna har hon fungerat som forskningsplattform mellan norra Svalbard och norra Grönland. Nu ligger dock fartyget i fjorden i Longyearbyen och forskarna är på väg hem.

Då kliver kronprinsessan Victoria ombord och får bland annat veta mer om hur data samlats in med fjärrstyrda ubåtar, väderballonger och en jättelik "dammsugare" som sugit in luft för vidare analys.

– Det är tydligt att Sverige har en väldigt stark ställning i polarforskningen, givet vår storlek. Det är något vi ska värna och vara stolta över, säger kronprinsessan till TT:s utsända på Oden.

Det 13 000 ton tunga fartyget har jagat atmosfäriska floder, alltså varm och fuktig luft som drar in över Arktis söderifrån.

– Vi vill förstå hur smältsäsongen inleds och vad det är som gör att isen börjar smälta på vårkanten. Särskilt förhållandet till vädret, i synnerhet intrång av varm och fuktig luft söderifrån, säger Tjernström.

Tidigt ute

För att kunna studera inledningen på smältsäsongen var forskarna tvungna att ge sig av tidigare på året än vanligt. Att ta sig fram i nordligaste Arktis på våren skulle visa sig vara en utmaning.

– Isen var ganska besvärlig. Vi kom inte så långt norrut som vi hade hoppats, säger Tjernström.

– Sedan kom det inte så mycket varm luft som vi hade hoppats på heller. Men vi lyckades fånga inledningen av smältsäsongen, den 10 juni, och då kände jag "yes", nu är vi i mål.

Arktis beskrivs som klimatförändringarnas kanariefågel. Här går den globala uppvärmningen snabbare än på resten av jorden och förhållandena här påverkar klimatet på andra platser på klotet.

– Allt hänger ihop. Det som händer i Arktis stannar inte i Arktis. Arktis är en del av ett globalt system och det globala systemet påverkar oss alla, säger Tjernström.

– Det är en av de allra tydligaste manifestationerna av den globala uppvärmningen, det går inte att lösa problemen i Arktis utan att lösa dem globalt. Det finns bara ett sätt att se till att vi inte förlorar Arktis sommaris och det är att stoppa den globala uppvärmningen.

Dåliga modeller

Dagens datormodeller som används för att beskriva hur klimatet förändras i Arktis är ganska dåliga, delvis på grund av bristen på kunskap om förhållandena på vintern och våren när forskningsfartyg har svårt att ta sig fram genom isen. Tjernström tror att datan från expeditionen kommer att bidra till en förbättring.

– För att förbättra klimatmodellerna behöver vi mer kunskap, vilket har varit poängen med den här resan. Blir klimatmodellerna mer realistiska blir de också mer användbara.

Om det ska gå att forska i Centralarktis under de årstider när isen är som tjockast måste Sverige ha tillgång till ett forskningsfartyg som också kan bryta polaris, framhåller Tjernström.

– Oden är förmodligen en av de allra bästa konventionella isbrytarna. Om inte Oden klarar det klarar ingen annan det heller. Då måste vi bygga en isbrytare som är bättre än Oden, som är det bästa vi har.

Oden lyfts alltså fram som kronjuvelen i svensk polarforskning. Men hon närmar sig pensionsålder och om Sverige ska behålla sitt fotfäste som ett av de ledande länderna inom polarforskning behövs ett snart beslut om ett nytt fartyg, enligt Polarforskningssekretariatet.

– Klimatet väntar inte, säger direktör Katarina Gårdfeldt.

– Oden har passerat sitt bäst-före-datum på grund av sitt enorma klimatavtryck. Hon är 30 år gammal, kan gå sönder och vi måste tänka på framtiden nu så att vi har ett fartyg när det behövs.

"Oroande"

Rysslands krig i Ukraina, som lett till avbrutna forskningssamarbeten och inställda expeditioner till ryska Arktis, är ytterligare ett argument varför Sverige bör skaffa ett nytt forskningsfartyg av högsta polarklass, menar Gårdfeldt.

– Världen behöver den starkaste typen av isbrytare, som det för närvarande bara är Ryssland som har. När Oden tas ur drift ramlar vi ner ytterligare pinnhål på polarklasskalan. Det är oroande att västvärlden inte har forskningsresurser.

Frågan om ett nytt svenskt forskningsfartyg är under beredning sedan länge. Men när ett besked kan väntas komma kan klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) inte svara på.

– Vi får återkomma om det, säger hon.

– Men det är uppenbart att regeringen verkligen ser betydelsen av polarforskning och det värdeskapande som finns här på det svenska fartyget Oden.

Fakta: Expeditionen i Arktis

Vanligtvis brukar Arktisexpeditioner med isbrytaren Oden genomföras under juli till september, då havsisen är enklast att ta sig igenom.

Men i år gav sig forskarna inom expeditionen Artofmelt (Atmospheric rivers and the onset of sea ice melt) av redan i maj, för att ta sig till Norra ishavet i början av smältsäsongen.

Syftet har bland annat varit att ta reda på när isen börjar smälta och vad som påverkar smältningen. Forskarna har särskilt intresserat sig för effekten från så kallade ”atmosfäriska floder” – geografiskt begränsade episoder med inflöden av varm och fuktig luft från söder.

38 forskare från 19 organisationer i 10 länder har deltagit i expeditionen, som har ägt rum 7 maj-15 juni. Expeditionen har organiserats av Polarforskningssekretariatet.

Källa: Polarforskningssekretariatet, Stockholms universitet


Fakta: Isbrytaren Oden

Isbrytaren Oden är inte enbart byggd för att bryta is. Fartyget kan också fungera som forskningsplattform i arktiska förhållanden.

1991 blev Oden världens första icke-atomdrivna ytfartyg att nå Nordpolen.

I augusti 2021 besökte Oden Nordpolen för tionde gången. Under fem säsonger har isbrytaren även arbetat i Antarktis.

Oden är 108 meter lång och väger ungefär 13 000 ton, men beskrivs trots sin tyngd som väldigt flexibelt. Fartyget har plats för vetenskaplig utrustning, containrar med laboratorier, frysförvaring och annat som forskare i olika discipliner kan behöva. Ombord finns också gym, bastu, sjukrum och privata hytter med dusch och toalett.

Källa: Polarforskningssekretariatet, Sjöfartsverket

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!