ââVi har kartlagt varenda krona i utgifterna och översatt till vĂ€xthusgasutslĂ€pp. Utgifterna Ă€r grunden till allt, sĂ€ger Annika Carlsson Kanyama, forskare vid Kungliga tekniska högskolan i Stockholm och konsult vid företaget Ecoloop.
PÄ sÄ vis har hon tillsammans med forskarkollegor vid Chalmers tekniska högskola i Göteborg och nederlÀndska Rijksuniversiteit Groningen rÀknat ut hur stor den totala klimatpÄverkan Àr för en genomsnittlig svensk, oavsett var i vÀrlden utslÀppen uppstÄr. Det handlar om utslÀpp frÄn bÄde produktion av varor och tjÀnster och internationella flygresor.
Privata hushÄllsutgifter
Resultatet visar att mÀn som bor i ensamhushÄll har konsumtionsvanor som i genomsnitt leder till 16 procent större utslÀpp av vÀxthusgaser Àn ensamboende kvinnor, trots att utgifterna bara skiljer sig med 2 procent.
ââMĂ€n lĂ€gger i större utstrĂ€ckning sina pengar pĂ„ bilar och brĂ€nsle, och dĂ€r blir det mycket utslĂ€pp per krona. Det Ă€r den största orsaken till skillnaden. Kvinnor handlar oftare saker som inredning och hĂ€lsovĂ„rd, vilket inte ger lika mycket utslĂ€pp per krona, sĂ€ger Annika Carlsson Kanyama.
Eftersom forskarna har studerat ensamhushÄll kan skillnaden inte bero pÄ att det Àr vanligare att mannen tar bilen till jobbet för att försörja familjen, förklarar Annika Carlsson Kanyama. Det handlar inte heller om att fler mÀn anvÀnder bilen i sitt yrke, som exempelvis hantverkare, för forskarna har endast studerat privata hushÄllsutgifter.
ââOm man kör firmabil och tankar med firmans kreditkort sĂ„ kommer det inte med. SĂ„ det kan inte vara en förklaring. Det Ă€r mer sannolikt att det handlar om ett slags stereotypa könsroller, som har tydliga klimateffekter, sĂ€ger Annika Carlsson Kanyama.
Alternativ som redan finns
För bÄde mÀn och kvinnor gÄr det enligt studien att minska klimatutslÀppen med nÀstan 40 procent genom att Àndra konsumtionsvanorna inom tre omrÄden: mat, semester och inredning. I enkla drag handlar det om vÀlkÀnda ÄtgÀrder, som att byta kött mot vÀxtbaserade alternativ, handla begagnat och reparera i stÀllet för att köpa nytt och att dra ned pÄ lÄngvÀga semesterresor och dÄ hellre vÀlja tÄg i stÀllet för bil och flyg.
ââDet Ă€r en betydande minskning, och det intressanta Ă€r att den kan ske hĂ€r och nu, för i studien har vi bara tittat pĂ„ alternativ som redan finns pĂ„ marknaden. Till skillnad frĂ„n investeringar i solceller och elbil krĂ€vs det inga lĂ„n och ingen vĂ€ntetid. Och det Ă€r viktigt, eftersom det Ă€r brĂ„ttom, sĂ€ger Annika Carlsson Kanyama.
FörÀndringar hela tiden
TT: Har ni gjort nÄgon bedömning av hur samhÀllsekonomin skulle pÄverkas?
ââVi har utgĂ„tt frĂ„n att utgifterna Ă€r oförĂ€ndrade, att man sĂ„ att sĂ€ga bara flyttar handen i hyllan. SĂ„ det skulle inte pĂ„verka skatteintĂ€kterna pĂ„ samma sĂ€tt som scenarier med minskade utgifter. Men det Ă€r klart att det blir förĂ€ndringar. Vissa företag kommer att gynnas, andra missgynnas, sĂ€ger Kanyama.
ââOmstĂ€llningar och förĂ€ndringar Ă€r ju nĂ„got som samhĂ€llet genomgĂ„r hela tiden, av mĂ„nga olika anledningar. PĂ„ 60-talet hade vi en textilindustri i Sverige, i dag Ă€r nĂ€stan alla klĂ€der importerade frĂ„n Asien. Det Ă€r en jĂ€ttestor förĂ€ndring som har skett pĂ„ ganska kort tid. Nu finns det en stark anledning att förĂ€ndra eftersom vi mĂ„ste minska utslĂ€ppen av vĂ€xthusgaser, tillĂ€gger hon.
TT: Ăr det rĂ€tt att lĂ€gga det hĂ€r ansvaret pĂ„ konsumenterna?
ââJag hĂ„ller med om att ansvaret i första hand ska ligga pĂ„ producenter och politiker, och det krĂ€vs olika former av styrmedel. Men nu Ă€r det sĂ„ brĂ„ttom att vi inte kan brĂ„ka om vem som ska göra vad. Alla mĂ„ste nog göra sitt. Det hĂ€r Ă€r ju förĂ€ndringar som kan genomföras hĂ€r och nu, som ger mycket stor effekt om det görs i stor skala, sĂ€ger Annika Carlsson Kanyama.