Spelar storleken roll? När det gäller vräkiga lyxbåtar tycks svaret oftast vara ja.
Världens största privatägda superyacht Azzam mäter 180 meter och rymmer 36 gäster, 80 besättningsmedlemmar och ett rum att träna golfsvingar i. Den ryske miljardären Roman Abramovichs båt Eclipse är "bara" 162,5 meter men har två helikopterplattor, en eldstad och en pool som kan bli ett dansgolv. Amazongrundaren Jeff Bezos nya segelyacht blir i sin tur nästan hälften så lång som Eiffeltornet är högt.
Suget efter att äga en superyacht ökar. Med ett växande antal miljardärer och ett virus som har skapat incitament för att undvika folksamlingar har industrin återhämtat sig efter de första skakiga månaderna av pandemin.
Stort intresse
Försäljningen av yachter längre än 30 meter ökade med mer än 8 procent under förra årets första nio månader jämfört med samma period 2019 – alltså före pandemin, noterar branschpublikationen Superyacht Group. Över 200 nya lyxbåtar sjösattes fram till september 2021, att jämföra med 165 samma period 2019.
Det finns dock något som inte ens en miljardbåt kan väja för. Klimatförändringarna riskerar att förstöra tillvaron med stigande havsnivåer, extremväder och döende rev.
Men har eliten klimatångest? Den rikaste procenten står för 15 procent av världens utsläpp och släpper ut mer än dubbelt så mycket koldioxid som den fattigaste hälften av befolkningen, enligt Oxfam och Stockholm Environment Institute som i en rapport konstaterat att de rikaste måste ändra sitt beteende för klimatets skull.
En miljardär kan ha tusen gånger större klimatavtryck än en genomsnittsamerikan, enligt forskare i USA. Enligt deras beräkningar kan en superyacht med permanent besättning, pooler, helikopterplatta och mini-ubåt släppa ut runt 7 000 ton koldioxid per år – vilket enligt dem gör det till den sämsta tillgången att äga ur klimatsynpunkt.
"Gigantiska mängder"
Det är dock svårt att räkna på utsläppen eftersom varje superyacht är unik och utsläppen påverkas av hastighet och hur länge båten ligger i hamn, enligt Stefan Gössling, professor i turismvetenskap vid Linnéuniversitetet. Men hans bedömning – efter egna räkneövningar – är att den amerikanska uppskattningen är rimlig.
– I stora drag släpper en sådan båt ut lika mycket som 3 000 bilar på ett år. Det är inga små utsläpp utan gigantiska mängder bränsle som förbrukas.
Men det finns krafter som vill göra lyxbåtarna grönare och medvetna konsumenter sägs allt oftare efterfråga hybridyachter som kan minska bränsleåtgången.
Spanska refittingföretaget MB92, som renoverar superyachter, framhåller behovet av verklig förändring av synen på hållbarhet. Att havet mår bra är en förutsättning för yachtindustrins existens, enligt företagets hållbarhetskoordinator Marc Hervás.
– Som fritidsbransch förväntas vi vara så hållbara som möjligt, säger han till TT.
– Det finns inte bara nya regler att anpassa sig till utan många nya yachtägare är yngre, mer medvetna och ställer högre krav. Varför skulle de investera stora belopp i en industri som inte tar ansvar för miljön?
MB92:s varv i Barcelona är helt elektrifierat så de flesta yachter kan stänga av dieselgeneratorerna när de dockar. Båtar målas numera bara på land, vilket är mindre förorenade än när överflödig färg sköljs ut i havet. Företaget vill också byta ut icke-återvinningsbara material i sin verksamhet, med plast som den stora utmaningen.
– Efterfrågan på nybyggda yachter ökar till följd av pandemin eftersom många ser dem som tillflyktsorter, säger MB92:s kommunikationschef Matt Higgins.
– Som refittingföretag har vi en viktig roll att spela de kommande tio åren, genom att försöka påverka våra kunder att uppgradera sina yachter till att bli mer hållbara. För oss är hållbarhet inte ett val, anpassar vi oss inte kommer vi att bli irrelevanta.
Vad är rimligt?
Pressen på företag och individer att agera klimatvänligt ökar, konstaterar Gössling.
– De rika måste engagera sig för att skapa en diskurs som rättfärdigar vad de de gör. Men konsumtionen är på många sätt problematisk, säger han.
– En stor fråga att hantera är vad som är rimligt för enskilda individer att förbruka. Vi pratar inte om småbitar i ett pussel utan om superförbrukarna.
Även om yachtindustrin försöker bli mer hållbar vore det bästa för klimatet om de lyxiga båtarna inte fanns, anser Gössling som understryker att FN:s klimatpanel IPCC i sin senaste rapport framhåller att varje ton koldioxid räknas.
– Vi måste börja på toppen, det är en rättvisefråga. Enskilda individer släpper ut tiotusentals ton koldioxid mer än genomsnittsmänniskan.