Reseföretag: Klimatkompensation ett luftslott

När reseföretaget lät kunderna välja mellan flyg och räls var det ingen som tog tåget. Men nu slutar Globalrunners helt med flygresor. –Det är den största skillnad vi som företag kan göra för vår påverkan på klimatet, säger vd Ellika Nyqvist Livchitz.

Nu är det tåg som gäller för den som vill resa med den svenska nischade arrangören Globalrunners. Arkivbild.

Nu är det tåg som gäller för den som vill resa med den svenska nischade arrangören Globalrunners. Arkivbild.

Foto: Gorm Kallestad/NTB/TT

Klimat2022-01-16 08:29

I snart tio år har Globalrunners ordnat resor för människor som vill springa, skida, cykla eller vandra på semestern. Till en början anordnades turer till avlägsna platser som Mongoliet, Nepal, Afrika och Latinamerika men med tiden kom företaget att inse att utsläppen från deras resor hade en negativ påverkan på klimatet.

Flyget står för omkring två procent av utsläppen av koldioxid i hela världen och ungefär dubbelt så mycket om effekten av utsläpp på hög höjd räknas in.

Svalt intresse

2016 valde därför Globalrunners att erbjuda tåg i stället för flyg på de resor där det var möjligt. Men då var noll personer intresserade, berättar Ellika Nyqvist Livchitz som är vd för den småskaliga researrangören.

– Två år senare såg vi att intresset för att ta tåget började ta fart. Men det var fortsatt i minoritet, de flesta valde det som var enklast, säger hon.

När reseföretaget 2019 gick ett steg längre och lade ner alla långväga resmål som inte gick att nå med hållbara färdmedel möttes det av visst missnöje, exempelvis bland kunder som ville fortsätta att åka till Latinamerika.

Slut med flyg

Men att Globalrunners från och med i mars i år inte kommer att erbjuda några resor med flyg överhuvudtaget har hittills tagits emot väl – åtminstone bland de befintliga kunder som företaget har varit i kontakt med. Det betyder ett ökat fokus på destinationer som kan nås med tåg i Europa.

– Även de som ärligt säger att tåg är utanför deras komfortzon säger sig vara villiga att testa, säger Nyqvist Livchitz.

– Någon har också hört av sig och är glad över att det går att resa igen nu när det är hållbart och andra har uttryckt lättnad över att någon tar ansvar och går före. Vi hoppas även att vi ska nå nya kunder med det här.

"Ett luftslott"

Att fortsätta sälja resor med flyg genom klimatkompensation är inget alternativ, menar Nyqvist Livchitz.

– Det är ett luftslott som alla som tjänar pengar på att skicka i väg människor med flyg vill tro på för att kunna fortsätta, anser hon.

– Men det är ju mest en uppmuntran till flygbolag att utöka verksamheten och låta någon annan åtgärda det som den som flyger orsakar. Det är toppen att vår rika del av världen bidrar till bra projekt, men ingen ska behöva flyga för att göra det. Flygen släpper ut precis lika mycket växthusgaser oavsett om du bidrar till något projekt eller inte.

Ellika Nyqvist Livchitz på väg till Schweiz – med tåget förstås.
Ellika Nyqvist Livchitz på väg till Schweiz – med tåget förstås.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!