Utsläppen sjönk med 1,5 miljoner ton, motsvarande en minskning med tre procent.
– Den privata konsumtionen står för en stor del av de minskade utsläppen, främst på grund av minskade utsläpp från dieselanvändning, förklarar Axel Ehrling, analytiker på SCB:s miljöräkenskaper.
– Där finns det två sidor – dels att man har konsumerat mindre, men också att det är mer biobränsle i dieseln.
Flyget ökar
Även tillverkningsindustrin har minskat sina utsläpp, en utveckling som påbörjades redan före coronapandemin.
Utsläppen minskade markant under coronaåret 2020, för att gå upp igen året efter. Nu har de vänt ner igen.
– Nu ser vi att vi är nästan tillbaka på samma nivåer som vi var 2020. Det är något högre än 2020, men klart lägre än innan pandemin, säger Axel Ehrling.
– Jag tycker att det är väldigt intressant att vi ser så pass stor minskning fortfarande. Det är kul att vi ser att det är nio procent ner från 2019.
Reduktionsplikt påverkar
Samtidigt som utsläppen minskade ökade svensk BNP under fjolåret, vilket betyder att utsläppen av växthusgaser per producerad krona i ekonomin minskar.
Utgångspunkten för statistiken är miljöpåverkan från svensk ekonomi oavsett var i världen den sker.
Hur sänkningen av reduktionsplikten kommer att påverka utsläppen framöver, vill Axel Ehrling inte sia om.
– Vi kollar alltid bakåt, på vad som har hänt. Men man kan säga att det kommer att ha en påverkan på utsläppen.