Nationalekonomen John Hassler har haft uppdraget från regeringen att analysera hur svensk klimatpolitik ska utvecklas mot bakgrund av EU:s nya klimatlagstiftning "Fit for 55".
Enligt Altinget, som tagit del av utredningen, föreslår utredaren att inget av Sveriges befintliga klimatmål ska vara kvar i nuvarande form utan att samtliga ska uppdateras.
Snabbutredningen skulle ha presenterats under en presskonferens på tisdagen men den sköts upp till onsdagen.
Regeringen uppger dock för Omni att uppgifterna om klimatmålen inte stämmer.
– Vi tillbakavisar uppgifterna om att samtliga nationella klimatmål ska slopas, och att inget av de befintliga klimatmålen ska vara kvar i sin nuvarande form. Dessa uppgifter stämmer inte överens med det som utredaren föreslår, säger Anna Simon-Karlsson, politiskt sakkunnig hos klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L), till Omni.
Utredningen bedöms kunna få stor betydelse bland annat för transportmålet som anger att utsläppen från inrikes transporter, förutom inrikesflyg, ska minska med minst 70 procent senast 2030 jämfört med 2010.
Hassler föreslår att fokus ska flyttas från att minska transporternas utsläpp nationellt till elektrifiering av transportsektorn, vilket i utredningen beskrivs som en skärpning av målet för transportsektorn, enligt Altinget.
Utredningen innehåller totalt 46 klimatpolitiska förslag, däribland en bredare utsläppshandel för bland annat transporter och fastigheter, skriver Altinget.
Hassler vill även införa ett klimatkabinett under ledning av statsministern och finansministern.