Webbplatser som är registrerade som apotek i olika länder i Europa låter Facebook samla in detaljerad information om vad kunderna köper och vilka de är. Det visar en genomgång som Sveriges Radios Ekot har gjort.
Det sker via ett spårningsverktyg, en så kallad pixel, som erbjuds av Facebook och som apoteken använder utan att kunderna godkänt det. Från över 100 nätapotek skickas informationen tillsammans med kundernas mejladresser eller telefonnummer.
I mejl till Ekot har Facebooks ägarbolag Meta hänvisat till sina regler, där det står att annonsörer inte får dela information om folks hälsa med dem.
EU-parlamentarikern Paul Tang, socialdemokrat från Nederländerna, håller med om att apoteken har ett ansvar. Han tycker samtidigt att Metas svar visar att företaget försöker ducka sitt ansvar.
– Det här är typiskt Meta, att försöka skjuta undan ansvaret. Men de tillhandahåller den här möjligheten. Så även de är ansvariga, säger han till Ekot.
I somras blev det känt att de svenska nätapoteken Apotea och Apohem och Apoteket AB hade delat information om drygt två miljoner webbkunder med Facebook. Uppgifterna ledde till att Integritetsskyddsmyndigheten (Imy) inledde en granskning.