Då kan du få ersättning vid tågförseningar

I måndags satt 400 passagerare fast på två stillastående tåg i över åtta timmar. När har resenärer rätt till kompensation vid förseningar och för vad? –Det är förmodligen en fråga som blir mer och mer vanlig hos oss, eftersom tågresandet ökar rätt mycket och vi åker längre sträckor, säger Fredrik Selrot på Konsumentverket, till TT.

Tågbolagen har omsorgsplikt om resenärerna och skyldigheter vid förseningar. Arkivbild.

Tågbolagen har omsorgsplikt om resenärerna och skyldigheter vid förseningar. Arkivbild.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Konsument2021-12-28 18:14

Lokfel och en rödljuskörning ledde till att passagerarna på de två Vy-tågen satt fast i flera timmar i Jörn utanför Skellefteå i måndags.

– Om tåget blir försenat, som det där eländet i måndags där resenärerna blev fast i åtta timmar, då ska du ha rätt till att få käk, säger Fredrik Selrot, vägledare på Konsumentverkets upplysningstjänst Hallå konsument.

Vid förseningar ska resenären först och främst kontakta tågbolaget. Om något inte känns bra kan man höra av sig till Konsumentverket.

– Vi kan hjälpa till med vilka rättigheter man har som resenär, säger Fredrik Selrot.

Vilka rättigheter som gäller vid försenade tågresor beror på vilket avstånd resan har från sin avgångsstation till sin slutdestination.

– Hoppar du på ett tåg som har en resa på längre än 15 mil så gäller vissa regler, oavsett om du åker kortare sträcka än de 15 milen.

Kan ordna egen transport

Hur mycket pengar man kan få tillbaka beror på hur mycket försenad du är.

– Vid en till två timmars försening får man tillbaka 25 procent av biljettpriset. Om det är försenat 120 minuter eller mer gäller 50 procent.

För resenärer som åker på ett tåg med en sträcka på mindre än 15 mil gäller andra regler.

– Om tåget är mer än 60 minuter försenat har man exempelvis rätt till att få tillbaka hela biljettpriset.

Vid försening eller om tåget blivit inställt kan man också själv ordna med egen transport och senare kräva ersättning för den hos tågbolaget, enligt Selrot.

Ingen kompensation för missad jul

Tågbolaget har omsorgsplikt om resenärerna, vilket innebär att det vid förseningar ska stå för omkostnader av mat och för hotellräkningen om det skulle krävas en övernattning. Man kan också få ersättning om man då skulle behöva en tandborste och tandkräm.

– Men man kan inte ställa ekonomiska krav på att man exempelvis frös på tåget om det var kallt när det stod stilla.

Möjligheten att få mer kompensation för att man på grund av förseningen missar något som har bokats i tredje hand, kanske en julmiddag, är också rejält begränsad.

– Det är fint om bolagen gör mer än de måste göra. Företaget vinner på att man är bussig, men det som gäller är det man har rätt till enligt lag, säger Selrot.

Fakta: Det gäller vid tågförseningar

Vid resa som är minst 15 mil eller längre, samt utrikes, ska ombokning eller återbetalning av biljettpriset ske inom 30 dagar vid förseningar mer än 60 minuter.

Vid en försening på och över 60 minuter ges ersättning för 25 procent av biljettpriset, och vid 120 minuter eller mer 50 procent. Om tåget blir inställt ska hela summan återbetalas.

Resenären har rätt till mat och dryck kostnadsfritt, samt boende och transport till boende vid övernattning.

Resenären kan också ha rätt till ersättning för att ha ordnat egen transport om tågbolaget, trots att du önskat det, inte kunnat erbjuda en ombokning som ger en ankomst så snart som möjligt. Kostnaden för den måste i så fall hållas nere av resenären i den mån det är möjligt.

Vid resor kortare än 15 mil ges ersättning för 50 procent av biljettpriset vid försening på minst 20 minuter.

Vid minst 40 minuters försening gäller ersättning om 75 procent av biljettpriset, och 100 procent om förseningen är minst 60 minuter.

Om resans tidtabell ändrats tre dagar innan avresa kan inte resenären kräva prisavdrag.

Om resenären måste ordna egen transport vid försening eller att resan ställts in, kan denne kräva ersättning från reseföretaget. Kostnaden för transporten måste i så fall hållas nere av resenären i den mån det är möjligt.

Källa: Fredrik Selrot, vägledare på Konsumentverkets upplysningstjänst Hallå konsument.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!