Företaget, som också använder namnet "Caredirect", bedöms ha vilselett konsumenter genom att bland annat påstå att de vunnit en tävling. Att samtalen egentligen haft som syfte att sälja abonnemang har enligt domstolen inte framgått tydligt. I vissa fall har konsumenter trott att de beställt gratispaket, som de senare fakturerats för.
Företaget stämdes av Konsumentombudsmannen (KO) i våras, som bland annat krävde ett förbud mot vilseledande påståenden. Nu står det klart Patent- och marknadsdomstolen går på KO:s linje, och stoppar tills vidare ett antal av företagets försäljningsmetoder i väntan på att målet avgörs. Överträdelser är förenat med vite på två miljoner kronor för både företaget samt dess norska moderbolag.
"KO menar att företaget ägnar sig åt en klassisk abonnemangsfälla och att upplägget bryter mot lagen. Det är bra att domstolen resonerar som vi", säger Gunnar Wikström, processråd vid KO, i pressmeddelandet.