KO stämmer hälsokostföretag

Konsumentombudsmannen (KO) stämmer företaget Immitec som säljer hälsokostprodukter via telefon.

Konsumentombudsmannen stämmer hälsokostföretaget Immitec. Arkivbild.

Konsumentombudsmannen stämmer hälsokostföretaget Immitec. Arkivbild.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Konsument2023-04-03 21:32

Bolaget har tidigare utretts av KO och lovat bättring, men anmälningarna har fortsatt komma in.

Kunder vittnar om att de lurats in i dyra abonnemang genom påståenden om gratis "prova på-paket" och vinster i tävlingar. Konsumenter har också fått paket skickade till sig utan tidigare kontakt med företaget. Personer som tagit emot paketen får sedan veta att de tecknat ett abonnemang som kostar 400 kronor att avsluta, skriver KO i ett pressmeddelande.

"De som blir uppringda får ingen information om kostnader. Säljarna fokuserar på att prata om gratis prova-på, bra erbjudanden och vinster från låtsastävlingar. KO menar att företaget ägnar sig åt en klassisk abonnemangsfälla. Upplägget bryter mot lagen", säger Gunnar Wikström vid KO enligt pressmeddelandet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!