Enligt den europeiska kemikalielagstiftningen har konsumenter rätt att få information om en vara innehåller så kallade särskilt farliga ämnen – men det krävs att man frågar.
När Sveriges konsumenter frågade 25 stora butikskedjor om kemikalieinnehåll i en vara svarade tio och elva svarade inte alls.
Om varan man frågat om inte innehåller farliga kemikalier som överstiger gränsvärdena behöver företaget inte svara. Det gör det svårt för konsumenten att avgöra om varan är okej eller om företaget inte hunnit svara, eller struntat i det.
Maria Hammarling, projektledare vid Sveriges konsumenter, pekar på det som en brist i lagen.
– Det lämnar konsumenten i sticket. Man kan inte göra ett informerat val.
Tre företag hänvisade vidare till någon annan aktör i leveranskedjan.
– Enligt lagen ska den aktör som konsumenten vänder sig till också återkoppla. Sitter man inte på svaren om vad ens varor innehåller måste man själv ta reda på det bak i leden.
Undersökningen har gjorts inom ramen för ett projekt där man också utbildar företag om konsumenters rätt till information. Maria Hammarling konstaterar att företagen har mycket att vinna på att svara även i de fall där de inte måste.
– Man visar att man har koll på sina produkter och värnar om att konsumenter ska kunna göra informerade val. Det är en win-win-situation för alla.