Konsumentverket har granskat tio försäkringsbolag som erbjuder hundförsäkringar och hittat brister hos samtliga. Kritiken handlar bland annat om att försäkringarna har marknadsförts med svepande påståenden, vilseledande prisinformation eller otydliga villkor.
Ett exempel som tas upp är att försäkringar som kan tecknas med så kallade “valprabatter” på premien i några fall har marknadsförts utan att det tydligt framgår att rabatten är begränsad till det första året.
– Det är viktigt att läsa på innan man tecknar en försäkring. Man kan kolla på produktfaktablad och förköpsinformation innan man tar sig an avtalsinformationen, säger Martin Sollén, jurist vid Konsumentverket, till P4 Värmland.
Granskningen har skett till följd av att hundköpen skjutit i höjden under pandemin, samtidigt som veterinärvårdskostnaderna ökar. I Sverige finns i dag över en miljon registrerade hundar och en hög andel av dem är försäkrade, jämfört med andra länder i Europa.
Konsumentverket ska nu inleda en dialog med bolagen för att bristerna ska rättas till.