Just nu utvecklas en artificiell influerare, en fiktiv förebild som ska inspirera tjejer att välja en framtid som ingenjör, rapporterar Ny Teknik.
Med projektet The Life of A.R.T, Artificial Research Technology, vill forskarna nå ut till tonåriga tjejer – en grupp där intresset för teknik avtar.
– Vi skulle ju gärna se att lika många tjejer som killar söker tekniska utbildningar och började gräva lite i vad den här klyftan kan bero på och hur vi kan motverka den, säger Beata Jungselius, doktor i tillämpad it och lektor i informatik vid Högskolan Väst, till tidningen.
Hur den nya virtuella personligheten ska se ut och vilket innehåll den ska publicera på sociala medier är inte bestämt. Men enligt Beata Jungselius tar man inspiration dels från mediepersonligheten Bianca Ingrosso, dels från ingenjören och Youtube-profilen Simone Giertz.
Att använda sig av kändisar för att marknadsföra sig är inget nytt fenomen. Nästa steg är att skräddarsy personligheter med hjälp av artificiell intelligens. Metoden har av flera beskrivits som framtidens marknadsföring.
Redan i fjol lanserade Ica den virtuella bebisinflueraren Elis vars syfte är att göra livet enklare för småbarnsföräldrar. Den kanske mest kända virtuella personligheten är avataren Lil Miquela med sina 2,8 miljoner följare på Instagram.