Humor lönar sig på internet. Det är en av slutsatserna i Medieakademins sammanställning över vilka svenskar som har störst räckvidd och väcker mest engagemang på Facebook, Youtube, Instagram och Twitter.
Men det lönar sig också att ha en stabil affärsmodell, konstaterar Emanuel Karlsten. Att JLC (Jonas Fagerström, Lucas Simonsson och Carl Déman), Therése Lindgren samt Jocke och Jonna Lundell toppar Maktbarometern i år igen är rätt väntat.
– De tre utgör något slags elit i sociala medier, som har hittat sin idé, plattform och ett koncept som fungerar och där de faktiskt tjänar en hel del pengar också, säger Emanuel Karlsten.
– De har inflytande hur man än mäter.
"Lojal publik"
Humortrion JLC har klättrat två placeringar jämfört med i fjol. Utöver gruppens Youtube-kanal är medlemmarna även aktiva på exempelvis Instagram, där Lucas Simonsson dessutom ligger i topp.
Influeraren och författaren Therése Lindgren, etta i fjol, får nöja sig med andraplatsen i årets Maktbarometer medan influerarparet Jocke och Jonna Lundell hamnar på tredjeplatsen.
Jämfört med tidigare år har Medieakademin justerat sina mätverktyg så att stora aktörer, med ett stort antal publiceringar varje år, inte premieras lika mycket. Men även utan justeringen hade det varit samma trio i topp på listan.
– De har en oerhört lojal publik och får kontinuerligt höga resultat på sina inlägg, säger Emanuel Karlsten.
– Det är verkligen ett styrkebesked, men också ett bevis för ett slags vilsenhet eller otydlighet hos de stora etablerade mediehusen.
Coronaeffekt
Över 50 000 svenska konton med fler än 10 000 följare vardera ingår i granskningen. Utöver antalet följare vägs bland annat antalet delningar, visningar och andra reaktioner från följarna in.
De olika plattformarna har sedan vägts ihop utifrån hur många svenskar som använder dem varje vecka.
Gemensam nämnare för många av de mäktigaste aktörerna är humor.
Den pågående pandemin har dock satt sina avtryck i granskningen. Exempelvis har epidemiologen Emma Frans, känd bland annat från SVT:s morgonsändningar, klättrat på Twittertoppen.
Även Folkhälsomyndigheten har gjort en kometkarriär och är nykomling på plats 110 på totallistan.
– Det är svårt för företag och myndigheter att klara sig på sociala medier, så det är ett enormt styrkebesked, säger Emanuel Karlsten.