JLC mäktigast i sociala medier

JLC. Där har ni Sveriges mäktigaste i sociala medier. Humortrion toppar årets upplaga av Medieakademins Maktbarometer.
–De har en enorm räckvidd i Sverige, säger ordföranden Emanuel Karlsten.

Lucas Simonsson, Jonas Fagerström och Carl Déman i humortrion JLC är de mäktigaste svenskarna på sociala medier, enligt Medieakademins Maktbarometer. Arkivbild.

Lucas Simonsson, Jonas Fagerström och Carl Déman i humortrion JLC är de mäktigaste svenskarna på sociala medier, enligt Medieakademins Maktbarometer. Arkivbild.

Foto: Claudio Bresciani/TT

Kultur och Nöje2020-10-06 11:10

Humor lönar sig på internet. Det är en av slutsatserna i Medieakademins sammanställning över vilka svenskar som har störst räckvidd och väcker mest engagemang på Facebook, Youtube, Instagram och Twitter.

Men det lönar sig också att ha en stabil affärsmodell, konstaterar Emanuel Karlsten. Att JLC (Jonas Fagerström, Lucas Simonsson och Carl Déman), Therése Lindgren samt Jocke och Jonna Lundell toppar Maktbarometern i år igen är rätt väntat.

– De tre utgör något slags elit i sociala medier, som har hittat sin idé, plattform och ett koncept som fungerar och där de faktiskt tjänar en hel del pengar också, säger Emanuel Karlsten.

– De har inflytande hur man än mäter.

"Lojal publik"

Humortrion JLC har klättrat två placeringar jämfört med i fjol. Utöver gruppens Youtube-kanal är medlemmarna även aktiva på exempelvis Instagram, där Lucas Simonsson dessutom ligger i topp.

Influeraren och författaren Therése Lindgren, etta i fjol, får nöja sig med andraplatsen i årets Maktbarometer medan influerarparet Jocke och Jonna Lundell hamnar på tredjeplatsen.

Jämfört med tidigare år har Medieakademin justerat sina mätverktyg så att stora aktörer, med ett stort antal publiceringar varje år, inte premieras lika mycket. Men även utan justeringen hade det varit samma trio i topp på listan.

– De har en oerhört lojal publik och får kontinuerligt höga resultat på sina inlägg, säger Emanuel Karlsten.

– Det är verkligen ett styrkebesked, men också ett bevis för ett slags vilsenhet eller otydlighet hos de stora etablerade mediehusen.

Coronaeffekt

Över 50 000 svenska konton med fler än 10 000 följare vardera ingår i granskningen. Utöver antalet följare vägs bland annat antalet delningar, visningar och andra reaktioner från följarna in.

De olika plattformarna har sedan vägts ihop utifrån hur många svenskar som använder dem varje vecka.

Gemensam nämnare för många av de mäktigaste aktörerna är humor.

Den pågående pandemin har dock satt sina avtryck i granskningen. Exempelvis har epidemiologen Emma Frans, känd bland annat från SVT:s morgonsändningar, klättrat på Twittertoppen.

Även Folkhälsomyndigheten har gjort en kometkarriär och är nykomling på plats 110 på totallistan.

– Det är svårt för företag och myndigheter att klara sig på sociala medier, så det är ett enormt styrkebesked, säger Emanuel Karlsten.

Fakta: Tio i topp i Maktbarometern

Medieakademin har för fjärde året i rad publicerat Maktbarometern, en mätning över vilka svenskar som har mest räckvidd och väcker mest engagemang på Facebook, Youtube, Instagram och Twitter.

Här är årets tio i topp på den totala listan (jämförelse med förra årets placering i parentes):

1) JLC (+2).

2) Therése Lindgren (–1).

3) Jocke och Jonna (–1).

4) Viral king (+23).

5) Marcus Oscarsson (+33).

6) Situationer (+7).

7) Greta Thunberg (+5).

8) Ijustwanttobecool (+6).

9) Sverigedemokraterna (+7).

10) Filip Dikmen (+15).

Källa: Medieakademin.


Fakta: Toppen i de olika kanalerna

Så här ser toppen ut, nedbrutet på de fyra sociala medierna som ingår i Maktbaromentern.

Facebook:

1) The typical jag (+12).

2) Fredags fräckisen (+13).

3) Marcus Oscarsson (+17).

4) Joakim Lamotte (+33).

5) Sverigedemokraterna (+9).

Youtube:

1) Therése Lindgren (-).

2) Jocke och Jonna (+1).

3) IJustWantToBeCool2 (+4).

4) Sebastian Tadros (+59).

5) Gordon Dewoon (+8).

Instagram:

1) Lucas Simonsson (+1).

2) Therése Lindgren (+1).

3) Joakim Lundell (–2).

4) Situationer (+1).

5) Jonna Lundell (–1).

Twitter:

1) Greta Thunberg (+7).

2) Carl Bildt (-).

3) Hanif Bali (+3).

4) Jonas Sjöstedt (+1)

5) Ivar Arpi (+5).

Källa: Medieakademin.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!