Men det pekade tydligt nedåt för annonsintäkterna för Spotify enligt kvartalsrapporten, precis som för många andra mediabolag.
En generell effekt av coronapandemin och de smittskyddsåtgärder som vidtagits runt i världen är att användningen av Spotifys tjänster i bilen, på nätet och i mobiler har minskat.
– Men lyssnandet i spelkonsoler exploderade, säger Daniel Ek, som beskriver kvartalsresultatet som starkt trots stor osäkerhet orsakad av pandemin.
Ökningen av lyssnandet i spelkonsoler steg med 50 procent, enligt ett brev till investerare från Spotify.
Spotify-aktien, som inför kvartalsrapporten hittills i år backat 6,5 procent, steg med över 12 procent på Wall Street efter rapporten.
Annonsintäkter rasade
Coronapandemin tryckte ned användningen av Spotify när den härjade som värst i Italien och Spanien. Men där noterar Spotify nu en återhämtning, under de senaste veckorna.
– Ingen vet hur länge det här kommer pågå eller vad de långsiktiga konsekvenserna blir, säger Daniel Ek.
– Jag är övertygad om att vi kommer att stå starka när vi har lagt detta bakom oss, tillägger han.
Spotifys annonsintäkter var under 2019 inne i en positiv fas, med draghjälp från bolagets satsningar på poddsändningar. Men denna trend tog tvärt slut i första kvartalet, då annonsintäkterna föll med 32 procent till 148 miljoner euro.
Intäkterna lyfte med 23 procent
Intäkterna från betalande kunder med så kallade premiumabonnemang ökade samtidigt mer än väntat, upp med 23 procent till 1,7 miljarder euro i kvartalet.
Sammanlagt gav detta ett lyft för intäkterna från kvartalet på 22 procent till 1,85 miljarder euro, i linje med marknadens förväntningar.
Annonsbakslaget gör dock att helårsprognosen för intäkterna sänks till mellan 7,65–8,05 miljarder euro. Tidigare låg prognosen på 8,08–8,48 miljarder euro.
Spotify kan samtidigt glädjas åt allt fler användare. De lukrativa premiumabonnenterna ökade med 31 procent till 130 miljoner i slutet av första kvartalet.
Men intäkterna per premiumanvändare sjunker samtidigt med 6 procent till 4:42 euro.
För det nyligen inledda andra kvartalet räknar Spotify med en fortsatt ökning av antalet premiumabonnenter, upp till 133–138 miljoner.
Vinst på sista raden
Rörelseresultatet för första kvartalet blev en förlust på 17 miljoner euro, motsvarande 180 miljoner kronor. Det var bättre än väntat och kan jämföras med förlusten på 47 miljoner euro samma period i fjol.
På sista raden, efter skatt, blev det till och med en liten vinst på en miljon euro, tack vare finansiella nettointäkter.
För första gången på länge hade bolaget ett negativt kassaflöde under kvartalet, men mindre än vad ledningen själv hade räknat med. För helåret 2020 är bedömningen att Spotify åter kommer att ha ett positivt pengaflöde in i bolaget.
Rörelseförlusten beräknas av bolaget hamna på 150–250 miljoner euro i år. Den prognosen är oförändrad jämfört med tidigare.