Tar hjälp av Youtuber för att minska trängsel

Statsministern i samtal med Youtubern Therése Lindgren, kulturministern i frågestund på Instagram och landsbygdsministern i vlogg med Svensk Dagligvaruhandel. Regering och näringsliv växlar upp för att nå de unga om pandemin.
–Jag var ganska chockad att man inte tog till den här strategin i våras, säger en mediestrateg.

Anis Don Demina intervjuar landsbygdsministern Jennie Nilsson i en mataffär i Stockholm till sin vlogg om hur svenska folket bör bete sig i butiker för att hålla smittspridningen nere under jul.

Anis Don Demina intervjuar landsbygdsministern Jennie Nilsson i en mataffär i Stockholm till sin vlogg om hur svenska folket bör bete sig i butiker för att hålla smittspridningen nere under jul.

Foto: Anders Wiklund/TT

Kultur och Nöje2020-12-11 07:05

Anis Don Deminas Youtubeföljare är vana vid filmer där han reagerar på olika tv-program och videoklipp, shoppar eller intervjuar kändisar. När branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel i stället sträckte ut en hand om att göra en vlogg med vd Karin Brynell och landsbygdsministern Jennie Nilsson (S) om hur man bör bete sig för att minska trängsel i mataffären i jul tackade han ja.

– Jag tycker att det är en viktig grej, och ett sätt för mig att ge tillbaka lite och nå ut till folk på ett kul sätt som inte bara handlar om att man ska skratta åt något roligt tv-program, säger Anis Don Demina, vars Youtube-kanal har över en halv miljon prenumeranter.

Karin Brynell berättar att man tog initiativet för att nå ut bredare i de yngre målgrupperna.

– Vi står inför året största mathelg och för oss är så viktigt att nå ut till så många som möjligt.

Värt pengarna

TT: Vad betalade ni för samarbetet?

– Jag kan inte säga exakt summa, men det är klart man betalar. Det gör man för alla annonser och samarbeten. Ur det perspektivet och i det läge vi befinner oss i är det värt det.

Brynell tror att influerare framåt kommer användas än mer för att sprida "samhällsviktig information".

– Tidigare har ju influencers mest använts för att sälja diverse produkter, men det här blir ju som en modern version av Anslagstavlan.

Landsbygdsminister Jennie Nilsson säger att det är viktigt att möta människor där de faktiskt befinner sig, apropå regeringens till synes nyfunna intresse för influerare.

– Under våren nådde man ut väldigt väl med Folkhälsomyndighetens presskonferenser. Nu har det börjat uppfattas mer som ett normalläge, och vi behöver hitta sätt att påminna om vad som gäller. Då behöver vi hitta fler vägar ut helt enkelt.

Naivt i våras

Cecilia Victoria Kärrberg, sociala medier-strateg och vd för byrån Digitalsnack, ger dock regeringens och myndigheternas ansatser för att nå den yngre målgruppen i våras underkänt.

– Man var ganska naiv och trodde att vanliga mer traditionella metoder som man annars haft för att informera skulle räcka till, säger hon.

När spridningen tog fart på nytt under hösten verkar man dock ha lärt sig sin läxa.

– Då började man titta på vilka som påverkar unga personer i dag, och jag tror man insåg att man behöver involvera dem som har så stor makt i de här dialogerna.

Det är dock viktigt att man vet vad man sysslar med när man använder sig av influerare, enligt Kärrberg.

– Man behöver kunskap om hur de har betett sig och hur de pratat till sina följare tidigare. Är det en person som är trovärdig att prata om de här sakerna? Det är viktigt att man inte bara stirrar sig blind på de största influerarna i de här grupperna, utan i stället ser att det är någon som påverkar på rätt sätt.

Måste passa in

TT: Har ni influerare en viktig roll att spela för att nå ut till de yngre?

– Det är upp till var och en tycker jag, säger Anis Don Demina.

– Jag har gjort mycket videos där jag shoppar och handlar, och här fanns ändå någon form av relation till att handla, och det har de (prenumeranterna) sett mig göra massor med gånger.

Det måste kännas naturligt och passa in på kanalen i övrigt, annars tackar han nej, även om han erbjuds mycket pengar, säger han.

– Det vi prioriterar mest är innehållet, att det känns genuint och blir bra content.

Jennie Nilsson tror att alla politiker framöver behöver hitta nya sätt att nå ut med sina budskap.

– Alla människor konsumerar inte nyheter genom att läsa tidning eller titta på nyhetsmorgon eller lyssna på radio. Ganska många människor, framför allt unga, får nyheter på annat sätt, säger hon.

– Här gäller att anpassa sig till de medier som finns, och vi behöver lära oss att hitta de här kanalerna och att gilla dem, säger hon.

Fakta: Ministrar snackar pandemi med influerare

Flera svenska ministrar har under hösten synts i samtal med olika influerare om pandemiläget i Sverige.

Här är ett antal exempel:

3 december: socialminister Lena Hallengren (S) och inrikesminister Mikael Damberg (S) har ett digitalt möte med flera influerare för att diskutera pandemin.

27 november: statsminister Stefan Löfven (S) och youtubern och influeraren Therése Lindgren livesänder ett samtal på Instagram om coronaläget. Filmen som ligger kvar på Lindgrens konto har cirka 450 000 visningar.

25 november: kultur- och demokratiminister Amanda Lind (MP) och influeraren Penny Parnevik livesänder ett samtal på Instagram om pandemin. Filmen ligger kvar på Parneviks Instagramkonto och har drygt 110 000 visningar.

11 november: landsbygdsminister Jennie Nilsson (S) medverkar tillsammans med Karin Brynell, vd för Svensk Dagligvaruhandel, i en vlogg på Youtuberns Anis Don Deminas kanal, för att tipsa om hur man kan bidra till att undvika trängsel i mataffären.


Fakta: Ministerns och vd:ns tips för att minska trängsel

Landsbygdsminister Jennie Nilsson och Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel, delar med sig av flera tips i vloggen för att bidra till minskad trängsel i mataffären:

Ströhandla inte, försök i stället handla för en hel vecka vid ett tillfälle.
Planera din handling för att undvika tider då många handlar mat. Åk inte alltid till affären direkt efter jobbet.
Handla ensam.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!