Anis Don Deminas Youtubeföljare är vana vid filmer där han reagerar på olika tv-program och videoklipp, shoppar eller intervjuar kändisar. När branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel i stället sträckte ut en hand om att göra en vlogg med vd Karin Brynell och landsbygdsministern Jennie Nilsson (S) om hur man bör bete sig för att minska trängsel i mataffären i jul tackade han ja.
– Jag tycker att det är en viktig grej, och ett sätt för mig att ge tillbaka lite och nå ut till folk på ett kul sätt som inte bara handlar om att man ska skratta åt något roligt tv-program, säger Anis Don Demina, vars Youtube-kanal har över en halv miljon prenumeranter.
Karin Brynell berättar att man tog initiativet för att nå ut bredare i de yngre målgrupperna.
– Vi står inför året största mathelg och för oss är så viktigt att nå ut till så många som möjligt.
Värt pengarna
TT: Vad betalade ni för samarbetet?
– Jag kan inte säga exakt summa, men det är klart man betalar. Det gör man för alla annonser och samarbeten. Ur det perspektivet och i det läge vi befinner oss i är det värt det.
Brynell tror att influerare framåt kommer användas än mer för att sprida "samhällsviktig information".
– Tidigare har ju influencers mest använts för att sälja diverse produkter, men det här blir ju som en modern version av Anslagstavlan.
Landsbygdsminister Jennie Nilsson säger att det är viktigt att möta människor där de faktiskt befinner sig, apropå regeringens till synes nyfunna intresse för influerare.
– Under våren nådde man ut väldigt väl med Folkhälsomyndighetens presskonferenser. Nu har det börjat uppfattas mer som ett normalläge, och vi behöver hitta sätt att påminna om vad som gäller. Då behöver vi hitta fler vägar ut helt enkelt.
Naivt i våras
Cecilia Victoria Kärrberg, sociala medier-strateg och vd för byrån Digitalsnack, ger dock regeringens och myndigheternas ansatser för att nå den yngre målgruppen i våras underkänt.
– Man var ganska naiv och trodde att vanliga mer traditionella metoder som man annars haft för att informera skulle räcka till, säger hon.
När spridningen tog fart på nytt under hösten verkar man dock ha lärt sig sin läxa.
– Då började man titta på vilka som påverkar unga personer i dag, och jag tror man insåg att man behöver involvera dem som har så stor makt i de här dialogerna.
Det är dock viktigt att man vet vad man sysslar med när man använder sig av influerare, enligt Kärrberg.
– Man behöver kunskap om hur de har betett sig och hur de pratat till sina följare tidigare. Är det en person som är trovärdig att prata om de här sakerna? Det är viktigt att man inte bara stirrar sig blind på de största influerarna i de här grupperna, utan i stället ser att det är någon som påverkar på rätt sätt.
Måste passa in
TT: Har ni influerare en viktig roll att spela för att nå ut till de yngre?
– Det är upp till var och en tycker jag, säger Anis Don Demina.
– Jag har gjort mycket videos där jag shoppar och handlar, och här fanns ändå någon form av relation till att handla, och det har de (prenumeranterna) sett mig göra massor med gånger.
Det måste kännas naturligt och passa in på kanalen i övrigt, annars tackar han nej, även om han erbjuds mycket pengar, säger han.
– Det vi prioriterar mest är innehållet, att det känns genuint och blir bra content.
Jennie Nilsson tror att alla politiker framöver behöver hitta nya sätt att nå ut med sina budskap.
– Alla människor konsumerar inte nyheter genom att läsa tidning eller titta på nyhetsmorgon eller lyssna på radio. Ganska många människor, framför allt unga, får nyheter på annat sätt, säger hon.
– Här gäller att anpassa sig till de medier som finns, och vi behöver lära oss att hitta de här kanalerna och att gilla dem, säger hon.