Tvättäkta Taunus med genuin körglädje

Hon tvekade aldrig när hon såg annonsen. En Ford Taunus av årsmodell 1962 var till salu och det var kärlek vid första ögonkastet.
–Jag älskar att köra den, säger Anne-Li Leifsdotter.

"Jag är fjärde ägaren och jag har inga planer på att sälja", säger Anne-Li Leifsdotter som har haft sin Ford Taunus sedan 2006.

"Jag är fjärde ägaren och jag har inga planer på att sälja", säger Anne-Li Leifsdotter som har haft sin Ford Taunus sedan 2006.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Kultur och Nöje2020-04-13 10:45

Första årsmodellen av Ford Taunus 17M P3 lanserades 1960 och tillverkades till 1964. Ett exemplar ägs av Anne-Li Leifsdotter.

– ”Gud, vad fin! Är den nylackad?” är det många som frågar. Men det är bara bakskärmarna som har fått ny lack.

Att bilen hade stått ute i 26 år, när Anne-Li åkte till Linköping en juldag för snart 15 år sedan för att titta på den, är svårt att tro i dag.

– Det växte alger, var rost på några ställen och vatten på golvet men jag ville ha den ändå, säger hon.

Det blev affär – prislappen var 15 000 kronor. Pappa Leffe fick igång kärran och de körde hem till Stockholm i snöstorm. Sedan satte Anne-Li igång att putsa och Leffe bytte ut de delar som behövde nytt liv.

– Jag har lärt mig så mycket som möjligt för att kunna meka själv när det blir aktuellt. En sådan här bil går inte att lämna till en verkstad. Förutsättningen när jag köpte den var att jag skulle få hjälp av min pappa.

Reservdelar

Motorträffen i Uppsala, planerad i slutet av april, blir startskottet för utesäsongen för Taunusen. Varje år åker Anne-Li på träffar och marknader, och hon har fått många kontakter. Det är annars svårt att hitta reservdelar, eftersom Fords lager i Tyskland brann ned på 1970-talet.

När hon köpte bilen stod mätaren på 9 000 mil. Det har blivit fler sommarmil genom åren.

– Den har en stor bakelitratt och treväxlad rattväxel. Komforten är fin och väghållningen fantastisk.

Vid varje tankning får den en blyhutt och då kommer många fram och pratar. Äldre personer berättar att de har haft en likadan, medan barnen tycker att den liknar fordonen i den animerade filmen "Bilar" (2006).

Frontlyktorna ser ut som ögon, medan de runda baklyktorna är inspirerade av Ford T-bird.

Inredningen är som ny. Baksätet har ingen suttit i och galonen är fin. Framsätet är omstoppat av en sadelmakare.

Extra motor

Allt har dock inte varit enkelt. För tre år sedan gick kamdrevet – och allt tog stopp – på en resa till Falun, men Anne-Li gav inte upp för det. Hon hade en extra motor som hon fick hjälp med att renovera.

Finns det många likadana i Sverige?

– Nej, jag har sett en i Rättvik i toppskick och jag vet att en blev såld till Finland. Jag har även sett några andra på marknader, men de har inte varit lika fina som min.

Att det skulle bli en Taunus för Anne-Li var inte givet. Pappa Leffe är första generationens raggare och har alltid hållit på med amerikanska bilar – Anne-Li är nästan född i ett garage.

Vad tycker han om din bil?

– Den är hans barnbarn, säger Anne-Li och skrattar.

Ford Taunus 1962

Motor: 1,8 liters, 77 hk med 0,4 tums kolvar (renoverad 2017).

4 cylindrar.

3 växlad rattväxel.

6-voltsbatteri.

45-literstank.

Första årsmodellen av Ford Taunus 17M P3 tillverkades fram till 1964 i sammanlagt 665 000 exemplar.

I Tyskland kallades bilen för "badewanne" – badkar – i folkmun. När det regnar kan det komma in vatten som ska tömmas med hjälp av gummipluppar i golvet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!