För första gången någonsin ringdes över fyra miljoner samtal in till 112 under ett år, konstaterar SOS Alarm i sin årsrapport för 2021. De senaste åren har trycket successivt ökat och den trenden ser ut att hålla i sig.
– Vi har haft flera år med stora händelser, hela vägen från de stora bränderna och klimatfrågor, till en ökad kriminalitet och nu en pandemi. Folk vet att man kommer fram och får hjälp om man söker sig till nödnumret, säger Maria Khorsand, vd på SOS Alarm.
Få samtal om Ukraina
Samtalen till 113 13, informationsnumret vid olyckor och kriser, minskade något från 690 000 samtal 2020 till 545 500 samtal 2021. Mängden är dock fortfarande på en betydligt högre nivå än åren dessförinnan där snittet låg på drygt 10 000 samtal per år.
Enligt SOS Alarm har samtalen till 113 13 efter att Ryssland invaderade Ukraina hittills inte bidragit till något ökat tryck.
"Inte tillräckligt med resurser"
I takt med det ökade antalet larmsamtal har svarstiderna gått upp markant. SOS Alarm har som mål att besvara ett samtal till 112 inom åtta sekunder i genomsnitt. Under 2021 låg snittet på 15,4 sekunder, en ökning med drygt sex sekunder.
Enligt Maria Khorsand är en högre sjukfrånvaro bland medarbetare en anledning till ökningen.
– Men framför allt har vi inte tillräckligt med resurser sett till hur samtalsvolymerna har ökat. Särskilt med tanke på att vårdfrågorna har blivit allt fler, och de samtalen tar också längre tid. Som det ser ut i dag går inte ekvationen ihop, säger Maria Khorsand.