Det Àr Coop Sverige som har bestÀllt granskningen av citrusproduktionen i Marocko för att gÄ till botten med problem i leverantörskedjan. Problemet Àr generellt för livsmedelsbranschen, enligt hjÀlporganisationen Oxfam som ligger bakom rapporten.
ââDet första och det tydliga i granskningen Ă€r att vi ser allvarliga mĂ€nniskorĂ€ttskrĂ€nkningar i ledet hos Coop, ett ansett svenskt företag, sĂ€ger Hanna Nelson, policychef pĂ„ Oxfam Sverige.
Resultatet Ă€r inte ovĂ€ntat â tidigare granskningar av bland annat produktionen av te frĂ„n Indien, mango frĂ„n Peru och vin frĂ„n Italien har visat pĂ„ liknande problem.
Risk för tvÄngsarbete
Det som stÄr ut i granskningen av produktionen av citrusfrukter frÄn Marocko Àr dels den höga risken för tvÄngsarbete, dels sexuella trakasserier som kvinnliga arbetare tvingas acceptera för att fÄ jobb, enligt Hanna Nelson.
ââArbetare har inget val, de stĂ„r i beroende till sĂ„ kallade "arbetsförmedlare". Det Ă€r vĂ€ldigt vanligt med sĂ€songsarbete och i desperation tackar arbetare ja, sĂ€ger hon.
Ofta fÄr arbetarna inte ens ut en minimilön som rÀcker att leva pÄ, konstaterar Oxfam. En tredjedel av arbetarna fÄr ut mindre Àn den nationella minimilönen. Formella kontrakt och social trygghet saknas. Under pandemin sades mÄnga upp och fick inget stöd frÄn staten.
Granskningen visar ocksÄ pÄ hÀlso- och sÀkerhetsrisker i arbetet och orimligt lÄnga arbetsdagar.
Ăndra affĂ€rsmodell
Alla arbetare som har intervjuats i granskningen har inte bekrĂ€ftats arbeta i just Coops leverantörskedja. Enligt Oxfam Ă€r det sjĂ€lva affĂ€rsmodellen â ofta standard i livsmedelssektorn â som mĂ„ste Ă€ndras för att inte resultera i lĂ„ga löner och skadliga arbetsförhĂ„llanden.
ââGĂ„r det att sĂ€lja apelsiner för 15,50 kilot? Det Ă€r inte nödvĂ€ndigtvis priset mot konsument som Ă€r för billigt, utan fördelningen i kedjan, sĂ€ger Nelson.
ââOdlarna fĂ„r i princip mellan 1 och 5 procent av vad vi köper apelsinen för. Coop och andra livsmedelsföretag tvingar producenten att sĂ€lja billigt. NĂ€sta gĂ„ng Ă€r det kanske ett annat svenskt företag och en annan svensk produkt.
Att livsmedelsföretag ofta byter leverantörer för att pressa priserna bidrar ytterligare till risken för krÀnkningar, enligt rapporten.
Hanna Nelson efterlyser en förhöjd medvetenhet hos konsumenten.
ââMan kanske ska börja kontrollera arbetsvillkoren, ha samma medvetenhet kring social hĂ„llbarhet som kring grön hĂ„llbarhet.
"SvÄr balansgÄng"
Mattis Bergquist, hÄllbarhetschef pÄ Coop Sverige, anser att det viktiga Àr att arbeta pÄ systemnivÄ inom dagligvaruhandeln för att trycka pÄ en förÀndring. Det sker bland annat inom ETI Sverige, ett flerpartsinitiativ för etisk handel.
ââDet Ă€r vĂ€ldigt svĂ„rt att komma Ă„t problemet eftersom vi som enskild butikskedja Ă€r smĂ„ i förhĂ„llande till den globala handeln. Nu handlar vi citrusfrukter frĂ„n Spanien i stĂ€llet och det Ă€r inte sjĂ€lvklart att det ser bĂ€ttre ut dĂ€r, sĂ€ger han.
ââSĂ€songsarbetet i sig Ă€r problemet.
Det handlar om ett lÄngsiktigt arbete. Coop kan inte bara sluta sÀlja billiga citrusfrukter, anser Mattis Bergquist.
ââDet Ă€r en svĂ„r balansgĂ„ng med prisfrĂ„gan kontra att ha transparens hela vĂ€gen bakĂ„t i producentledet. Vi behöver sĂ€lja apelsiner för att locka in kunder i butiken och samtidigt göra rĂ€tt och bĂ€ttre.