Om bilen skadas och du anmäler det till försäkringsbolaget anvisas du till en verkstad för reparationen. Den är vanligtvis specialiserad på just lack-, plåt- eller plastskador. Det är alltså inte en ”vanlig” serviceverkstad där du servar bilen. Som konsument kan man tro att det här gör att bilen lagas på bästa sätt. Så behöver inte vara fallet.
När TTF, Trafikförsäkringsföreningen, har kontrollerat hur väl åtgärderna utförs på skadeverkstäderna har resultatet varit dåligt. För några år sedan var det anmärkning på hälften av jobben och senast – år 2018 – ungefär en tredjedel.
Undersökningen visar att det är inte är någon skillnad på verkstäder som är auktoriserade för olika bilmärken eller fria verkstäder. Felen är lika vanligt förekommande hos alla.
Certifiering
TFF gör inte längre kontrollerna. Det har fått Motorbranschens Riksförbund, Bil Sweden och Sveriges Fordonsverkstäders förening, SFVF, att reagera. De efterlyser en gemensam certifiering och kontroll av skadeverkstäder.
Bo Ericsson är vd för SFVF och han säger att det saknas tydliga regler för skadearbetet.
– För serviceverkstäderna har märkningen Godkänd Bilverkstad införts efter kritik från finansmarknadsminister Per Bolund, och i Europa finns systemet Eurogarant. Vi vill ha motsvarande miljö- och kvalitetsstyrning för skadeverkstäderna, säger han.
Grundproblemet är ekonomin. Försäkringsbolagen är verkstädernas stora kunder och verkstäderna får förhandla med dem om priset per timme för utförda jobb.
Prutning
Enligt Bo Ericsson har priserna stadigt prutats ned och jobben måste utföras snabbare för att verkstäderna ska gå runt ekonomiskt. Det kan leda till slarv och fusk.
– Förut fanns en verkmästare som kontrollerade kvaliteten på jobben, men det har ingen verkstad råd med längre. Branschorganisationerna och biltillverkarna är positiva till en standard och kan vi få de stora försäkringsbolagen med så borde de andra följa efter.
Stefan Brala är specialist på motorförsäkringar på Trygg-Hansa:
– Det är jätteviktigt för oss att verkstäderna följer biltillverkarens reparationsanvisningar och att reparationerna utförs i enlighet med riktlinjerna för säkerhet och hållbarhet. Vilken aktör som står bakom kontrollen är inte det primära för oss. Det viktigaste är att våra gemensamma kunder gagnas av förbättrade rutiner kring kvalitetskontroller i samband med reparationer.
Är ni beredda att betala för att kvaliteten ska bli bättre?
– Vi välkomnar och stöttar initiativ från branschens olika aktörer.
Men ekonomiska insatser är inte aktuella från försäkringsbolaget.
Något måste göras, anser SFVF, men parterna tycks stå långt ifrån varandra.
– Nu har vi nått vägs ände, säger Bo Ericsson.