Försäljningen av pasta, fiskbullar, krossade tomater, bönor, ris och jäst mer än fördubblades hos Coop under drygt en vecka i mitten av mars, då hamstringen var som mest intensiv, skriver Svenska Dagbladet. Försäljningen av burkskinka – en vara som inte är någon storsäljare i vanliga fall – ökade med hela 500 procent.
Hamstringstrenden pågick som mest 10–19 mars. Toppen nåddes den 12 mars, då Coop fördubblade sin försäljning.
– Jag har aldrig sett något liknande och jag har varit på Coop i nio år. När man pratar med de gamla rävarna så har de inte heller sett något sådant, säger Fredrik Törn, analyschef vid Coop, till SvD.
Studien visar även att äldre personer i riskgrupp inte var de största hamstrarna, utan familjer med barn i skolåldern.
– Hamstringsbeteendet är en väldigt snabb reaktion. Det är den vi ser tidigast, säger Sara Rosengren, professor i marknadsföring vid Handelshögskolan och en av forskarna bakom studien.
Coop har också gjort en specialstudie av försäljningen av toalettpapper, som snabbt blev en bristvara under hamstringen. Storköparna var dock få – endast en procent av kunderna köpte fem paket eller fler. De flesta, 70 procent, köpte endast ett paket mer och 20 procent två paket mer än vanligt.