Linbaneolyckan i norra Italien där 14 personer omkom sedan en vajer gått av väcker frågor om vilken säkerhet som finns inom olika länder för liftsystem och linbanor. Ännu har ingen förklaring framkommit om hur olyckan kunde ske.
I Sverige är tillsynsansvaret för olika liftanordningar delat mellan Boverket och byggnadsnämnden inom varje kommun. Boverket har förskrivningsansvaret om vilka regler som gäller för säkerhet.
Besiktningar en gång per år
– Linbaneanläggningar ska förutom en första besiktning även genomgå återkommande besiktningar en gång varje år för att få användas. Dessa besiktningar ska utföras av ett ackrediterat besiktningsföretag, säger Krister Svensson som är hissexpert på Boverket.
I övrigt ansvarar ägaren för drift, tillsyn, skötsel och underhåll. Den kommunala byggnadsnämnden har tillsynsansvar för att se till att besiktningar görs av liftar och linbanor, men de har ingen uppsökande verksamhet.
Lars Björk är teknikansvarig för besiktningsorganet Kiwa Inspecta som inspekterar linbanor och liftar i Sverige.
– Det tar cirka tre dagar och två man att genomföra en sådan besiktning som på linbanan i Italien. Det kostar pengar och om man inte haft liften eller linbanan i drift ett år på grund av till exempel snöbrist är det lätt för en mindre anläggning att glömma bort den där besiktningen, säger Lars Björk.
Han poängterar dock att alla större aktörer besiktigar sina liftar enligt gällande regelverk.
Säkra liftar har skylt
När en lift är besiktigad utfärdas en besiktningsskylt som talar om när den ska besiktigas nästa gång. Den som känner sig osäker kring säkerheten på svenska anläggningar kan därför hålla utkik efter de här skyltarna vid liften.
För den som planerar att vandra i franska eller italienska Alperna i sommar gäller att varje EU-medlemsland enligt linbaneförordningen har ansvar för att det finns ett regelverk för säkerhet och kontroll.
– Medlemsstaterna ska se till att en linbaneanläggning enbart drivs om den uppfyller gällande krav. Men linbaneförordningen har gällt sedan 2018 och innan det gällde linbanedirektivet sedan början på 2000-talet. Äldre anläggningar har inte dessa krav, säger Krister Svensson.
TT: Innebär det att det är sämre säkerhet på äldre anläggningar?
– På äldre anläggningar gäller nationella lagar. Men Italien som nu var drabbat av en olycka är väldigt drivande i säkerhetsfrågor.
Tillsammans med Schweiz, Österrike, Frankrike och Tyskland är Italien vägledande när det kommer till alpin säkerhet.
– Studier visar också att säkerheten för linbaneanläggningar är hög och att det sker få olyckor om man jämför med andra transportmedel, säger Krister Svensson.