Flygbolag i kris: Återbetalningar till kunder dröjer

Flygbolagen hävdar att såväl resenärer som resebyråer ska få pengarna tillbaka för inställda resor – i sinom tid. Men researrangörsbranschen, som hamnar i kläm mellan flygbolag och kunder, ber om ytterligare hjälp från regeringen.
–VI utesluter inte fler åtgärder, säger civilminister Lena Micko.

Flygbolagen säger att återbetalningar till resenärer vars flyg blivit inställda ska göras, men att det tar längre tid än vanligt. Arkivbild.

Flygbolagen säger att återbetalningar till resenärer vars flyg blivit inställda ska göras, men att det tar längre tid än vanligt. Arkivbild.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Livsstil & fritid2020-04-03 21:10

Coronavirusets påverkan på resandet har resulterat i kaosartade konsekvenser för flyg- och reseföretag, som nu inte lyckas återbetala sina kunder i tid. Didrik von Seth, generalsekreterare i Svenska resebyrå- och arrangörsföreningen (SRF), förklarar att läget är akut för researrangörer.

– Vi sitter i en rävsax. Kunden har rätt att få tillbaka sina pengar inom 14 dagar, vilket i normalfallet inte är ett problem när flygbolagen betalar tillbaka till resebyråerna. Men i det här extremfallet har flygbolagen på olika sätt inte återbetalat de inställda resorna, säger han och fortsätter:

– En del fördröjer återbetalningarna väsentligt med utdragna byråkratiska procedurer som tar upp mot sex månader.

Fler åtgärder utesluts inte

Den 19 mars beslutade regeringen om ett stödpaket för flygbranschen, där kreditgarantier får användas för att undvika konkurs. Men på grund av att problemet med återbetalningar kvarstår föreslår von Seth att en fond upprättas ur vilken resenärerna kan söka ersättning.

– Det kommer in många förslag till regeringen och Regeringskansliet om hur konsekvenserna av virusutbrottet kan mildras, vilket vi så klart välkomnar och vi utesluter inte fler åtgärder, kommenterar civilminister Lena Micko förslaget.

Bristen på återbetalningar har lett till att många företag har anmälts till Konsumentverket och Allmänna reklamationsnämnden (ARN), som sett en dubblering i antal ärenden på reseområdet.

– Myndigheterna har fått en ökad arbetsbörda. Konsumentverket får många frågor från konsumenter om inställda resor och evenemang. ARN har också fått in ett stort antal ärenden på kort tid med anledning av hur krisen påverkat resemarknaden. Regeringen och regeringskansliet följer utvecklingen noga och har löpande kontakt med myndigheterna, säger Micko.

Många flygbolag erbjuder resenärerna ersättning i form av poäng eller värdecheckar. Men enligt Konsumentverket omfattas värdecheckar inte av resegarantin – och är värdelösa om ett bolag går i konkurs.

Gällande hur många faktiska återbetalningar som görs är flygbolagen förtegna, men de hävdar att de kommer att återbetala de vars resor blivit inställda.

"Vill följa regelverken"

Charlotte Holmbergh Jacobsson, kommunikationschef på Norwegian, förklarar att det inte går att uppskatta hur lång tid det kommer att ta.

– Det är alldeles för tidigt att säga hur det kommer att bli. Coronakrisen är något vi aldrig har varit med om förut. Vi har i nuläget ett enormt tryck på vårt kundcenter, och hanterar ärenden så fort vi har möjlighet.

TT: Har ni återbetalat resebyråerna som köpt flygbiljetter av Norwegian?

– Jag har inga detaljer om hur den processen ser ut, det ligger nog framåt i tiden. Det här har gått så fort och vi har ett enormt tryck just nu.

Freja Annamatz, presstalesperson för SAS vittnar om ett liknande förlopp.

– Vi har ju ställt in merparten av våra dagliga 800 flygningar. Vi har fått ett stort antal ansökningar om återbetalning, och det kommer att ta mycket längre tid än vanligt att hantera de här ärendena.

TT: Ni gör alltså återbetalningar löpande?

– Det är möjligt att ansöka om återbetalning. Men det är många ärenden och det kommer att ta betydligt längre tid. Utgångspunkten är att vi vill följa alla de regelverk som finns.

TT: Betalar SAS resebyråerna då?

– Jag vet inte hur det ser ut på detaljnivå, men generellt har de flesta stora flygbolag stoppat de automatiska utbetalningarna mellan flygbolagen och resebyråerna. Det arbetet görs nu manuellt vilket gör att det tar längre tid än vanligt.

Fakta: Flygstödet

Riksdagen sade den 19 mars ja till ett utökat flygstöd. Det innebär att regeringen kan ställa ut kreditgarantier till flygföretag om högst 5 miljarder kronor, varav 1,5 miljarder öronmärktes för SAS.

Stödet beviljas till företag som den 1 januari hade ett svenskt tillstånd att bedriva kommersiell verksamhet inom luftfart och som har sin huvudsakliga verksamhet i Sverige. Ett 20-tal företag uppfyller dessa kriterier.

Villkoret är att kreditgarantier endast får ställas ut om det finns försäkringar om att lånebeloppet inte användas till annat än att undvika en konkurs.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!