För lång eller för kort för mc

På våren köper många motorcykel. Men valet kan vara svårt – i synnerhet om man inte är av medellängd. På de flesta hojar sitter en välväxt förare trångt, medan en kort knappt kan greppa om reglagen och inte når ned med fötterna i marken – något som tillverkarna sällan bryr sig om.

Snacka om skillnad. Stefan Edetoft och Marie Göransson är 193 respektive 157 centimeter långa. De får helt olika problem när de provar olika hojar.

Snacka om skillnad. Stefan Edetoft och Marie Göransson är 193 respektive 157 centimeter långa. De får helt olika problem när de provar olika hojar.

Foto: Christer Olofsson

Livsstil & fritid2020-03-23 08:06

Försökskaninerna heter Stefan Edetoft och Marie Göransson. Han är 193 centimeter lång och hon 157. Bägge är hojåkare och ska i en mc-affär välja ut var sin favoritmaskin baserat på ergonomi.

– Vilken extrem ställning! Allt känns jobbigt och jag skulle få ryggskott efter bara en mil, säger Stefan på en Kawasaki Ninja ZX-10R KRT Replica.

Krampaktigt

Den ser löjligt liten ut under hans långväxta lekamen. Körställningen är krampaktig med benen böjda i en skarp vinkel. Stefan är helt enkelt för lång.

Frågan är vad som händer om Marie grenslar den.

– Jag kan inte ens sätta tårna i marken och styret sitter för långt fram. Det är svårt att nå handreglagen och kopplingen är för trög.

Det är långt ifrån bara racermaskiner som passar illa för olika typer av förare. Detta gäller många hojar på marknaden, vilket känns smått provocerande. Ekipagen skulle enkelt kunna utrustas med justerbara reglage, ett flyttbart styre och en sadel som kan höjas och sänkas – finesser som inte kostar skjortan.

Men så tänker sällan konstruktörerna. I allmänhet är de män av medellängd, vilka bygger motorcyklar för den allra största målgruppen: andra män av medellängd.

Osäkerhet

Något av det värsta för korta förare är att inte kunna nå ned med fötterna till marken. Det skapar en osäkerhet och det gäller att planera sin körning innan man stannar.

En lång förare når lätt ned på nästan alla tvåhjulingar men tvingas ofta sitta trångt och obekvämt. Dessutom får stora stövlar knappt rum vid fotpinnarna, medan den med små skodon får stå ut med att växelpedalen hamnar för långt fram, vid tårna.

I den glänsande djungeln av motorcyklar letar försökskaninerna vidare. De ratar hoj efter hoj men utser till slut sina favoriter.

– Den här känns bra! Jag får utan problem ned trampdynorna i asfalten och når enkelt styre och reglage, säger Marie om Triumphs nätta Street Twin.

– Här sitter jag utmärkt, som på en stor offroad. Det här är säkert en jättebra hoj, säger Stefan om en högrest Ducati Multistrada 1000 DS.

Men om man ändå inte blir nöjd? Då finns det några knep att ta till. Här är några tips.

Så blir hojen lägre

På marknaden finns sänkningssatser till mängder av olika mc-modeller. På hojar med centralstötdämpare byts i allmänhet länkaget ut. I vissa fall ersätts dämparen med en kortare variant, liksom på de maskiner som har dubbla stötdämpare.

Samtidigt bör man även se över ekipaget framtill och flytta upp gaffelbenen i styrkronan.

En annan lösning för kortväxta är att köpa en lägre sadel. Om det inte finns någon går det att göra den befintliga tunnare och eventuellt smalare genom att skära bort lite skumgummi, eller låta tillverka en ny.

Andra mc-ägare går till skomakaren i stället och låter bygga på stövlarna med tjockare sulor för att det ska bli lättare att nå ned.


Så passar hojen flera olika längder

Det är enkelt att få en motorcykel att passa de flesta förare. Det är bara för tillverkaren att redan från början utrusta den med några justerbara attiraljer. Det räcker med sadel, styre, fotpinnar och fotreglage.

Samtidigt ska handreglagen helst vara inställningsbara de också. För en kort förare bör sadeln dock inte vara bred, en sådan vinklar ut låren och förkortar benlängden.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!