På 1980-talet var den öppna, tvåsitsiga sportbilen ett minne blott. Då kom Mazda med sin MX-5 Miata, en charmig liten roadster som började säljas 1990.
– Den var prisvänlig, sportig och pålitlig. En enkel bil som satte körglädjen i första rummet, säger Ylva Norrman Rivera, distriktsansvarig i Sundsvall för Miata Club of Sweden.
Nykomlingen blev en succé. Den var bakhjulsdriven, knappt fyra meter lång och vägde strax över ett ton. Modellen som utvecklades med tiden tillverkas än i dag och är världens mest sålda sportbil med sammanlagt över 1,5 miljoner exemplar.
Korkföretag
Att företaget skulle hålla på med bilar hade man dock ingen aning om för 100 år sedan. Då var det kork som gällde. Inom den japanska industrin var efterfrågan stor på korksubstitut, vilket användes som tätningsmaterial. Det var därför som Toyo Cork Kogyo Co Ltd grundades i början av 1920.
Men snart vände vinden. Importerad naturkork tog över marknaden och firman började tillverka maskindelar. År 1930 byggde man ett trehjuligt arbetsfordon, motorcykeln Mazda-Go, och fortsatte med diverse trehjuliga ekipage under många år framöver.
I slutet av 1950-talet kom Mazda bland annat med den lilla lastbilen Romper. Och 1960 lanserade man sin första personbil, R360 Coupe, som hade plats för fyra personer och drevs av en 356-kubiksmotor på 16 hästkrafter. Den var billig att köpa och uppfyllde mångas dröm om att äga ett eget fordon.
Motorsport
För att skilja sig från mängden satsade man på wankelmotorn, en kraftkälla med en roterande kolv. Dessutom slog man sig in på motorsport samt gjorde en exportoffensiv gentemot västvärlden, vilket bidrog till att modellen 323 blev en storsäljare i Tyskland. År 1974 var Mazda en av världens tio största biltillverkare.
– Bilarna från Mazda har ett fördelaktigt pris och är billiga att serva och äga. De är pålitliga. Jag är nog lite av en Mazda-nörd, erkänner Ylva Norrman Rivera, som tillsammans med sin man Patricio har två nyare MX-5 Miata hemma i garaget.
Genom både bruksbilar och exklusiva sportåk har Mazda blivit ett märke att räkna med. Nu blir det alltså sekelgammalt. Samtidigt fyller pionjären R360 Coupe 60 år, medan roadstern MX-5 Miata blir tre decennier gammal.