Från kork till bruksfordon och sportbilar

Japanska Mazda, som firar trippeljubileum, såg dagens ljus för 100 år sedan. Men liksom många andra fordonstillverkare började företaget i en helt annan bransch. Den första riktiga bilen lanserades 1960.

Företaget Mazda firar 100 år. Motorfordon har man haft i 90 år, personbilar i sex årtionden.

Företaget Mazda firar 100 år. Motorfordon har man haft i 90 år, personbilar i sex årtionden.

Foto: Anders Wiklund/TT

Livsstil & fritid2020-04-27 08:04

På 1980-talet var den öppna, tvåsitsiga sportbilen ett minne blott. Då kom Mazda med sin MX-5 Miata, en charmig liten roadster som började säljas 1990.

– Den var prisvänlig, sportig och pålitlig. En enkel bil som satte körglädjen i första rummet, säger Ylva Norrman Rivera, distriktsansvarig i Sundsvall för Miata Club of Sweden.

Nykomlingen blev en succé. Den var bakhjulsdriven, knappt fyra meter lång och vägde strax över ett ton. Modellen som utvecklades med tiden tillverkas än i dag och är världens mest sålda sportbil med sammanlagt över 1,5 miljoner exemplar.

Korkföretag

Att företaget skulle hålla på med bilar hade man dock ingen aning om för 100 år sedan. Då var det kork som gällde. Inom den japanska industrin var efterfrågan stor på korksubstitut, vilket användes som tätningsmaterial. Det var därför som Toyo Cork Kogyo Co Ltd grundades i början av 1920.

Men snart vände vinden. Importerad naturkork tog över marknaden och firman började tillverka maskindelar. År 1930 byggde man ett trehjuligt arbetsfordon, motorcykeln Mazda-Go, och fortsatte med diverse trehjuliga ekipage under många år framöver.

I slutet av 1950-talet kom Mazda bland annat med den lilla lastbilen Romper. Och 1960 lanserade man sin första personbil, R360 Coupe, som hade plats för fyra personer och drevs av en 356-kubiksmotor på 16 hästkrafter. Den var billig att köpa och uppfyllde mångas dröm om att äga ett eget fordon.

Motorsport

För att skilja sig från mängden satsade man på wankelmotorn, en kraftkälla med en roterande kolv. Dessutom slog man sig in på motorsport samt gjorde en exportoffensiv gentemot västvärlden, vilket bidrog till att modellen 323 blev en storsäljare i Tyskland. År 1974 var Mazda en av världens tio största biltillverkare.

– Bilarna från Mazda har ett fördelaktigt pris och är billiga att serva och äga. De är pålitliga. Jag är nog lite av en Mazda-nörd, erkänner Ylva Norrman Rivera, som tillsammans med sin man Patricio har två nyare MX-5 Miata hemma i garaget.

Genom både bruksbilar och exklusiva sportåk har Mazda blivit ett märke att räkna med. Nu blir det alltså sekelgammalt. Samtidigt fyller pionjären R360 Coupe 60 år, medan roadstern MX-5 Miata blir tre decennier gammal.

Företaget Mazda firar 100 år. Motorfordon har man haft i 90 år, personbilar i sex årtionden – småbilen R360 Coupe var först ut.
Företaget Mazda firar 100 år. Motorfordon har man haft i 90 år, personbilar i sex årtionden – småbilen R360 Coupe var först ut.
Lite av varje om Mazda

+ Namnet Mazda kommer från Ahura Mazda, en fornpersisk himmelsgud som står för ljus, visdom och harmoni. Mazda uttalas även som namnet på företagets grundare, Matsuda.

+ Länge var det endast bilarna som hette Mazda. Först 1984 släppte företaget namnet Toyo Kogyo och döpte om sig till Mazda Motor Corporation.

+ En milstolpe uppnåddes 1991. Då vann Mazda som första japanska märke Le Mans 24-timmarslopp. Detta med bilen 787 B som drevs av en wankelmotor på 700 hästkrafter.

+ Den lilla sportbilen MX-5 Miata marknadsfördes i USA under namnet Miata, men fick heta MX-5 i Europa. Trots det har begreppet Miata rotat sig världen över.

+ Miata Club of Sweden har nästan 3 000 medlemmar. De träffas och åker på turer. långa som korta. men helst på små krokiga vägar där bilmodellen gör sig som bäst. En Miata kan enkelt "skräddarsys" då det finns en stor eftermarknad av tillbehör till samtliga fyra Miata-generationer. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!